Pensum/læringskrav

Merknader

Bøker:

Pensum (merket med *) er bøker som enten kan lånes på biblioteket eller kjøpes i Akademika bokhandel på Blindern.

* Fanny Ambjörnsson (2011): Rosa. Den farliga färgen. Stockholm: Ordfront.

* Harriet Bjerrum Nielsen (red.) (2014): Forskjeller i klassen. Oslo: Universitetsforlaget

* Annick Prieur (2004): Balansekunstnere. Oslo: Pax

* Barrie Thorne (1993): Gender Play. Buckingham: Open University Press

* Eleanor E.Maccoby (1998): The two sexes. Cambridge: Harvard University Pres

Kompendier

Artikler uten noe merke finnes i kompendiet som kjøpes i Kopiutsalget i underetasjen på Akademika, Blindern.

Lenker

Artikler merket med # lastes ned fra nettet (klikk på blå lenke). NB: Lenkene er kun tilgjengelige via UiO-serveren.

Pensum

1. Introduksjon til emnet: i skjæringspunktet mellom barne/ungdoms- og kjønnsforskning (63 sider)

Frønes, Ivar (2013): Å forstå sosialisering. Oslo: Gyldendal Akademisk, s.124-146 (23 s)

Halldén, Gunilla (2007): Den moderne barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons. Kap.2, pp. 25-40. (16 s)

 

2. Kjønnsosialisering: diskurs, samhandling, identitet, biologi? (96 sider)

*Ambjörnson, Fanny (2011): Rosa. Den farliga färgen. Stockholm: Ordfront Kap.3 s.59-130 (72 sider som regnes som 36 s). 

Berentzen, Sigurd (1979): "Et samhandlingsperspektiv på studiet av barn". Tidsskrift for samfunnsforskning, 5-6: 393-414. (21 s)

Nielsen, Harriet Bjerrum (2013): "At blive, gøre, være og udfordre køn". In M.H.Jacobsen m.fl.: Socialpsykologi. En grundbog til et fag. København: Hans Retizels Forlag. (20 s)

Hines, Melissa (2004): Brain Gender. New York: Oxford University Press. Chapter 1. Pp.1-19. (19 s )

 

3. Kjønn, alder, utvikling  (100 sider)

Skovlund, Henrik (2012): Psykologiske selvteorier i den pædagogiske praksis. In O.Løw og E.Skibsted (red.): Psykologi for lærerstuderende og lærere. København: Akademisk forlag. Pp. 33-45 (13 s)

Frosh, Stephen Frosh et al. (2002): Young Masculinities. Houndmills, Basingstoke: Palgrave. Chapters 4, pp. 99-122). (24 s)

*Maccoby, Eleanor E. (1998): The Two Sexes: Growing up apart, coming together. Harvard University Press. Pp. 1-31, 89-117 + noter pp.317-318, 321-324. (63 s)

 

4. Kjønn og jevnalderkultur ( 99 sider)

*Thorne, Barrie Thorne (1993): Gender Play. Buckingham: Open University Press. Chapter 4, 5 & deler av 6. Pp. 49-96) (47 s.)          

#Rysst, Mari (2005): "Det koster å være kul. Om tweenagers opplevelse av tilhørighet i en flerkulturell setting i Oslo". Tidsskrift for ungdomsforskning, 5 (2): 5-26. (20 s) Lenke.

Kofoed, Jette (2009): "Genkendelser af digital mobning. Freja vs. Ronja vs. Arto vs. Sara vs. Emma". In J. Kofoed & D-M.Søndergaard red.): Mobning. Sociale processer på afveje.  København: Hans Reitzels Forlag. Pp. 99-131. (32 s)

 

5. Er skolen for jenter eller gutter? (133 sider)

*Nielsen, Harriet Bjerrum (red) (2014): Forskjeller i klassen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1, 2, 3, 4, 5, 6 (s.11-135) (124 s.)

#Arnesen, A.L., E.Lahelma & E.Öhrn (2008): "Travelling discourses on gender and education. The case of boys’ underachievement". Nordisk Pedagogik 28(1):1-14. (9 s)             Lenke

6. FELTARBEID

7. Skole, etnisitet og sosial bakgrunn  (128 sider)

Lidén, Hilde (2001): "Underforstått likhet. Skolens håndtering av forskjeller i et flerkulturelt samfunn." In M.Lien, H. Lidén & H.Vike.: Likhetens paradokser: antropologiske undersøkelser i det moderne Norge. Oslo, Universitetsforlaget. (18 s)

*Prieur, Annick. (2004): Balansekunstnere: betydningen av innvandrerbakgrunn i Norge. Oslo: Pax. Pp. 23-79. (57 s)

*Nielsen, Harriet Bjerrum (red) (2014): Forskjeller i klassen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.8, 9, 10 (s.152-207) (53 s.)

 

8. Familieorganisering og kjønnssosialisering (52 sider)

Chodorow, Nancy (1971/1989): "Being and Doing. A Cross-Cultural Examination of the Socialization of Males and Females". In N.Chodorow: Feminism and psychoanalytic theory. New Haven, Conn.: Yale University  Press. Chapter 1, pp: 23-44 + noter pp.224-228. (26 s)

#Haavind, Hanne (2006): "Midt i tredje akt? Fedres deltakelse i det omsorgsfulle foreldreskap". Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 43 (7): 683-693. (10 s) Lenke.

Aarseth, Helene (2008): "Samstemt selvskaping: Nye fedre i ny økonomi". Tidsskrift for kjønnsforskning,  2: 4-21. (16 s).

 

9. Ungdomfase og kjønn (57 sider)

Montgomery, Heather  (2009): An introduction to childhood: anthropological perspectives on children's lives. Chichester: Wiley-Blackwell. Chapter 8, pp. 201-232. (31 s)

#Haavind, Hanne (2003): "Masculinity by rule-breaking: cultural constestations in the transitional move frombeing a child to being a young male. NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 11(2) 89-100. (12 s) Lenke.

#Gulbrandsen, Liv Mette (2006): "Fra småjenter til ungjenter: Heteroseksualitet som normativ utviklingsretning".  Tidsskrift for kjønnsforskning, (4): 5–20. (14 s) Lenke.

 

10. Ungdom, modernitet, kropp (75 sider)

Illeris, Knud et al. (2009): Ungdomsliv. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Kap.1+2, pp. 23-55. (31 s)

Ambjörnsson, Fanny (2004):  I en klass för sig. Stockholm: Ordfront. Kap.4, s.140-183 (44 s)

 

11. Ungdom, kjønn og seksualitet (40 sider)

#Nielsen, Harriet Bjerrum & Monica Rudberg (2007): "Fun in Gender—Youth and Sexuality, Class and Generation". NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 15 (2-3): 100-113. (14 s) Lenke

Myrbråten, Charlotte (2010): "Fra ørkesløst husarbeid til endeløst skjønnhetsarbeid". Samtiden, 2010. (2): 28 - 35. (8 s).

#Hegna, Ødegård, Strandbu (2013): ”En ’sykt seriøs’ ungdomsgenerasjon? Tidsskrift for norsk psykologforening, 50 (4): 374-377  (4 s). Lenke:

Røthing, Åse og Stine Helena Bang Svendsen (2009): Seksualitet i skolen. Cappelen Akademisk forlag. Kap.5 91-104. (14 s).

Ialt 843 s.

Publisert 8. des. 2014 11:15 - Sist endret 28. jan. 2015 10:04