Problemstillinger og spørsmål

Til hver seminargang vil det bli laget et forberedelsesmateriale i form av noen problemstillinger og spørsmål. Disse vil bli lagt ut fortløpende her. Her vil du også kunne finne tips om relevante nettressurser.

Problemstillinger til 24. og 25.3.

1.Hvilke push- og pull faktorer peker Seresse på i forbindelse med innvandringen til bergverkene? Hvilke faktorer vil du regne som de mest avgjørende?

2. Hvilke virkninger fikk bergverksinnvandringen i Norge og Sverige? Vil du si at innvandringen var en forutsetning for bergverksdriften?

3.Hvilke kilder har Seresse brukt for å fastsette omfanget av tysk innvandring til Røros? Se spesielt på bruken av navn som kilde. Hvilke feilkilder finnes?

4. Hvordan var fordelingen av tyske og norske arbeidere ved bergverkene, og hvordan endret den seg over tid?

Bergverksmuseets nettsted

Les mer om bergverkshistorie her

Hjemmeoppgave. Seminargruppe 9 (onsdagsgruppa)

 

Drøft bakgrunnen for at enkelte innvandrergrupper var uønsket i Norden

Innlevering på eksamen 7.juni.

Siste frist for innlevering av utkast til veiledning: 28.5. Jeg vil helst ha utkastene på e-post: a.g.minken@hi.uio.no.

Du kan velge om du vil ha skriftlige kommentarer til utkastet eller avtale en veiledningstime.

Besvarelsen skal være på fire sider (ca 2300 tegn uten mellomrom pr. side). Bruk linjeavstand 1,5 og 12 punkts skrift.

Se veiledningen i å skrive oppgave i historie på instituttets hjemmeside – ”For deg som studerer på dette programmet”.

Problemstillinger til 31.3. og 1.4.

1.Hvordan ble forbudet mot innvandring av ikke-lutheranere praktisert i Norden. Når og hvor ser vi de første tegn på religiøs toleranse, og hva var bakgrunnen for dette?

2.Hvilke andre utestengningsgrunner var virksomme?

3.Jødisk innvandring til Norden - forskjeller i politikk og praksis i henholdsvis Norge, Danmark og Sverige.

4.Hvordan forklarer Blüdnikow motstanden mot jødisk innvandring i Danmark. Hvilke innvendinger kan reises mot denne forklaringen?

 

Hjemmeoppgave. Seminar nr. 4 (torsdagsgruppa)

Konflikt, isolasjon eller integrasjon? Gi eksempler på ulike tilpasningsformer blant innvandrere i Norden og drøft faktorer som påvirket tilpasningsformen.

Innlevering på eksamen 7.juni.

Siste frist for innlevering av utkast til veiledning: 28.5. Jeg vil helst ha utkastene på e-post: a.g.minken@hi.uio.no.

Du kan velge om du vil ha skriftlige kommentarer til utkastet eller avtale en veiledningstime.

Besvarelsen skal være på fire sider (ca 2300 tegn uten mellomrom pr. side). Bruk linjeavstand 1,5 og 12 punkts skrift.

Se veiledningen i å skrive oppgave i historie på instituttets hjemmeside – ”For deg som studerer på dette programmet”.

Problemstillinger til 14. og 15.4.

1.Hva var bakgrunnen for at skotter og nederlendere slo seg ned i Norden? Hvilke forskjeller var det mellom den nederlandske og den skotske innvandrergruppa og hvordan vil du forklare disse forskjellene?

2.Hva ligger i begrepet merkantilisme, og hvordan påvirket denne økonomiske tenkemåten synet på innvandring?

3.Konflikt, isolasjon eller integrasjon? Finn eksempler som belyser de nederlandske og skotske innvandrernes tilpasning i Norden.

Lenker om jøder i Norden før 1800

Det jødiske museet i Trondheim

Judiska museet i Stockholm

Du finner også mer bakgrunnsstoff om jøder i Norden 1600-1800 her

Problemstillinger til 21. og 22.4.

1.Sammenlikn Trondheim og Göteborg som innvandrerbyer. Likhetstrekk og forskjeller.

2.Forklar hvordan merkantilistisk økonomisk tenkning påvirket innvandringen til danske landdistrikter.

3.Hva kan være bakgrunnen for at noen av innvandrerne i danske landdistrikter ble raskt assimilert, mens andre beholdt et kulturelt særpreg gjennom flere generasjoner?

 

Noen relevante lenker:

Om de hollandske bøndene på Amager http://www.amagermuseet.dk/museet.htm

Mer om de hollandske bøndene på Amager her og her

  Om de tyske hedekolonistene

Problemstillinger til 28. og 29.4.

 

1.Hva var årsaken til at kvenske innvandrere først ble godt mottatt i Norge og seinere sett på med mistenksomhet?

2.Hva var bakgrunnen for at skogfinner i østlandsbygdene ble motarbeidet av myndigheter og lokalbefolkning?

3.Hva kan være drivkrefter for at skogfinnene i grenseområdet Norge_Sverige opprettholdt en egen etnisk identitet gjennom flere hundre år?

Lenker - kvener og skogfinner

Hjemmesida til Norske kveners forbund

Problemstillinger til 5. og 6.mai

1.Hva kan være bakgrunnen for konfliktene mellom romanifolk og myndigheter/lokalbefolkning?

2.Hvordan argumenterer Svanberg og Tydén for påstanden om at det først er på 1800-tallet svensken blir svensk og innvandreren fremmed. Motforestillinger?

3.Hvordan vil du forklare begrepene etnisk identitet, etnisk kontinuitet, institusjonell kontinuitet og symbolsk etnisitet.

Publisert 7. mars 2005 14:53 - Sist endret 31. okt. 2013 14:43