Pensum/læringskrav

Tekster markert med *) fås kjøpt i kompendium hos Kopiutsalget på Akademika ved fremvisning av studentkort og gyldig semesterkort.

Hva er mentalitetshistorie?

*)Arnved Nedkvitne: "Mentalitetshistorie - en historiografisk blindgate?" i Historisk tidsskrift 1991/1, Oslo 1991 s.62-71 (9 sider).

Religionen mellom kloster og sognekirke

C.H. Lawrence: Medieval Monasticism 3.ed., London 2001 kapitlene 2, 6-14 (s.18-38, 83-294) (234 sider) *Emmanuel le Roy Ladurie: Montaillou, Oslo 1986 [orig. Paris 1975] kapitlene 22, 23, 27, 28. (37 sider).

Georges Duby: The Age of the Cathedrals. Art and Society 980-1420, Chicago 1989, [orig. Paris 1976], kapitlene 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 og 10; s.30-165, 195-274 (216 sider)

*)Jacques le Goff: Intellectuals in the Middle Ages, Oxford/Cambridge 1993 [orig. Paris 1957] hele boka (118 sider)

Andrew Brown: Church and Society in England 1000-1500, London 2003, hele boka (188 s.)

I alt 793 sider

En komparasjon med kinesisk religion

*)Ichisada Miyazaki: China’s Examination Hell, New Haven 1981 [orig. Tokyo 1963] s. 111-129 (19 sider).

*)Tu Wei-ming: «The Confucian Tradition in Chinese History» i Paul S. Ropp (ed): Heritage of China, Berkeley 1990 s.112-137 (25 sider).

*)T.H. Barrett: «Buddhism and Taoism» i Paul S. Ropp (ed): Heritage of China, Berkeley 1990 s.138-163 (25 sider).

*)Laurence G. Thompson: “The Family and Ancestors” i Chinese Religion, Belmont (California) 1996 pp. 31-52 (22 sider).

I alt 91 sider

Korstog – kirken legitimerer vold

*)Simon Lloyd: ”The Crusading movement 1096-1274” i The Oxford History of the Crusades, red. Jonathan Riley-Smith, Oxford 2002 s. 35-67 (33 sider). Bok med same tekst utgitt som The Illustrated Oxford History of the Crusades.

*)Jonathan Riley-Smith: “The State of Mind of Crusaders to the East” i The Oxford History of the Crusades, red. Jonathan Riley-Smith, Oxford 2002 s. 68-89 (22 sider). Bok med samme tekst utgitt som The Illustrated Oxford History of the Crusades.

*)Kurt Villads Jensen: ”Introduction” i Medieval History Writing and Crusading Ideology, utg. Tuomas Lehtonen og Kurt Villads Jensen, Helsinki 2005 s. 16-33 (18 sider)

*)Arnved Nedkvitne: ”Hvorfor dro middelalderens skandinaver på korstog?” i Den jyske historiker, nr. 96 Århus 2002 (16 sider)

I alt 89 sider

Fra førstatlig samfunn til statssamfunn og nye voldsmentaliteter

*)William Miller: “Law and the Legal Process” og “Peacemaking and arbitration”, i Bloodtaking and Peacemaking, The University of Chicago Press 1990 s. 221-284 og 297-299 (67 sider).

*)Lars Hermansson: Släkt, vänner och makt, Göteborg 2000 s. 27-31 (5 sider).

*)Knut Helle: Aschehougs norgeshistorie bind 3, Oslo 1995 s. 180-193 og 206-215 (23 sider).

*)Anton Rygg: ”Innvollene på kirketaket. Norsk og islandsk voldsmentalitet på 1200-tallet” i Nordliv 1995-97, Oslo 1999 s.87-99 (13 sider)

I alt 108 sider

Skriftkultur i et statssamfunn

Arnved Nedkvitne: The Social Consequences of Literacy in Medieval Scandinavia, Turnhout (Belgia) 2004 hele boka (255 sider).

*)Susan Groag Bell: «Medieval Women Book Owners: Arbitrers of lay Piety and Ambassadors of Culture» i Mary Erler og Maryanne Kowaleski (ed) Women and Power in the Middle Ages, Athens (Georgia) 1988 s.149-179 (29 sider)

I alt 284 sider 

Høvisk kjærlighet

Jaeger, C. Stephen: Ennobling Love, Philadelphia 1999 s.10-197 (188 s.)

*)John Boswell: Christianity, Social Tolerance and Homosexuality. Gay people in Western Europe from the Beginning of the Christian Era to the Fourteenth Century. The University of Chicago Press 1980 s. 187-206 (20 sider).

I alt 208 sider

Den borgelige middelalderkulturen

Arnved Nedkvitne: Middelalderbyen ved Bjørvika, Oslo 2000, kapitlene 6 - 12 s.133-325 (193 sider).

Daniel Waley: The Italian City-Republics, 3.ed. London 1988, hele boka (172 sider).

*Kato Takashi: «Governing Edo» i Edo and Paris, Itacha and London 1984 s.41-67 (26 sider).

I alt: 391 sider

Kriger, kristen, hoffmann og bymenneske: Var middelaldermenneskets mentalitet like kompleks som vår?

*)Marlen Ferrer: ”Middelaldermenneskets emosjonelle atferd. Et uttrykk for en kompleks psykologi” i Historisk tidsskrift 2/2001, Oslo 2001 s.147-172 (26 sider)

*)Arnved Nedkvitne: ”Beyond historical anthropology in the study of medieval mentalities” Journal of Scandinavian History 1/2000, Oslo 2000 (27 sider).

I alt 53 sider

Hele pensum 2026 sider

Publisert 27. mai 2008 16:18 - Sist endret 12. aug. 2008 16:44