KVALIFISERINGSOPPGAVEN � TIPS & TRIKS I

 

Grunnleggende skriveteknikk

1.                  L�r dere kommareglene: www.sprakradet.no.

2.                  Meld dere ut av Norsk for ening for ord deling. General Staben. Stor britannia. Opp rustning. Historie forskning.

3.                  Korte setninger. Lange setninger er forbeholdt engelsk og tysk.

4.                  Hold fiffige spr�klige vendinger til et absolutt minimum. AJP Taylor: �[�] n�r du finner en formulering som er veldig bra: stryk den!�.

5.                  Unng� � bruke fremmedord i den grad du kan. Fagterminologi m� selvsagt benyttes, men det er lov � skrive �Han foretrakk at�� i stedet for �Hans preferanser gjenspeilet��. �Han h�stet epler�� i stedet for �Han gj�r eplene til gjenstand for innh�sting.�

6.                  Norsk eller engelsk. �Bismarck kreerte dermed den tyske nasjonalstat�. �Det tyske establishment�. �Denne ble initiert av Edward Grey.�

7.                  Saklig og n�ktern skrivestil. Ikke bruk ord som �dum�, �ting� eller muntlige vendinger. Unng� ogs� bruk av gradsadverb som �veldig�, �utrolig� og lignende. Eksempel fra HIS2371-oppgave: �De hadde bra mye problemer med �konomien�. �Det ble en bra miks av innenrikspolitiske og utenrikspolitiske �rsaker�. �Frankrike �nsket med dette � markere revir�. �Storbritannia fikk seg til gjengjeld en skikkelig en p� trynet.�

8.                  Skriv fulle og hele setninger. Begynn ikke setninger med �Og� eller �Men�. Bruk alltid subjekt!

9.                  Unng� skrivefeil: misslike, disskutere, ung�lig.

10.              Unng� forkortelser: Dere finner ikke �can�t�, �doesn�t�, �gonna� osv. i engelske tekster. Hvorfor da �pga�, �osv�, �bla� i norske?

11.              Ta forbehold � ikke uttrykk dere for bastant. Unng�: �P� dette punktet tar Joll og Martel rett og slett feil!�. Bruk formuleringer som �Mye tyder p兔, �Det er n�rliggende � tro at�� �Det er samtidig mulig at�� og lignende. Allikevel: ta standpunkt! Ikke konklud�r med at �de har alle rett p� sin m�te. Det er vanskelig for meg � si noe.�.


 

12.              Referat versus egne vurderinger: v�r alltid klar p� hvem som mener hva i oppgaven din. Er det deg selv eller en historiker som fremmer argumentene? Dersom du ikke er klar p� at du parafraserer, vil det bli oppfattet som fusk. Bruk gjerne vendinger som �Jeg vurderer det slik� eller �Min mening er�� for � skille dine egne vurderinger fra vurderinger og p�stander i pensum. Ha ogs� avstand til pensum � skriv med egne ord og frem dine egne synspunkter. Unng� samtidig for mye bruk av �jeg� og �min�.

 

SENSORS LOMMEPARL�R:

Historien viser at������������������ = Jeg husker fra videreg�ende at�

Det er vanlig � anta at����������� = Jeg og gutta er temmelig sikre p� at�

Forskere hevder at���������������� = Jeg mener � ha h�rt p� en forelesning at�

Studier viser at��������������������� = Jeg leste engang (men husker ikke hvor) at�

Nyere studier viser at������������ ����������� = Jeg leste nylig (men husker ikke hvor) at�

Amerikanske forskere

hevder at������������������������������ = Jeg s� p� CNN at�

Og lignende / �etc.���������������� = N� kommer jeg ikke p� flere eksempler.

 

KVALIFISERINGSOPPGAVEN � TIPS & TRIKS II

 

Oppgaveskriving generelt

 

Bokanmeldelsen skal f�rst og fremst vise analytiske ferdigheter. Andelen fakta/data er mindre viktig enn dr�ftingen. Dermed: presentasjonen av hovedsynspunktene i den boken dere anmelder skal i omfang v�re mindre enn problematiseringen av hovedsynspunktene. Samtidig skal dere vise at dere er i stand til � utkrystallisere hovedsynspunkter. NB! Sensor har ingen forh�ndsskrevet liste over hovedsynspunkter som skal med � det viktigste er at dere klarer � fremheve noen hovedsynspunkter og diskutere dem.

G� alltid rett p� sak i oppgaven � unng� utenomsnakk! Husk at dere bare har seks sider til disposisjon! Derfor b�r presentasjonen av bok og tema begrenses til ett avsnitt.

Leseren er alltid tr�tt og har alltid d�rlig tid. Sensor er alltid sur! V�r derfor klar. (F�rland).

Man skal g� fra det generelle til det spesielle. Overordnede synspunkter f�rst, deretter spesifikke data og fakta. (F�rland). Sensor liker � vite hva han leser om f�r faktapresentasjonen og analysen begynner. I bokanmeldelsen betyr dette at dere f�rst skal avsl�re hva dere mener om hovedsynspunktene i boken dere anmelder, etterfulgt av hvorfor dere mener det dere gj�r. Holder hovedsynspunktet m�l? Hvorfor?

Et avsnitt skal kunne gi mening i seg selv. Innled gjerne med en setning som forteller hva avsnittet handler om.

Unng� historisk presens. Wilhelm II er d�d � det han sa og gjorde tilh�rer fortiden. Det er ett viktig unntak: n�r forfattere refereres. �Joll skriver�, ikke �Joll skrev�. Forfatteres handlinger var i fortiden, men deres tekster er i n�tiden.

 

KVALIFISERINGSOPPGAVEN � TIPS & TRIKS III

 

BOKANMELDELSEN

1.      Les Historisk Tidsskrift!

2.      Et innledende avsnitt med en presentasjon av boken. Presenter for eksempel bokens overordnede tema, bokens hensikt og hva som er spesielt med akkurat denne boken.

3.      G� rett p� sak! Ikke virr dere bort i utenomsnakk, historiske redegj�relser og lignende. �Forhistorien� til oppgavens tema b�r stort sett droppes � ta bare med det aller n�dvendigste. Dere trenger ikke presentere hele den realhistoriske opptakten til og med 1914.

4.      Hoveddel I: Presenter hovedsynspunktene. Hva er disse? Hvordan st�r de i forhold til tidligere forskning? Hva er nytt? Hvordan st�r de i forhold til kildene? Bruk sunn fornuft, kritisk sans og kunnskap.

5.      Hoveddel II: Hvor finner dere konsise gjengivelser av hovedsynspunktene? Les bokens konklusjon/sammendrag. I 99 av 100 tilfeller har boken en oppsummeringsdel hvor dere lett f�r oversikt over forfatterens hovedsynspunkter. Joll/Martel er intet unntak.

6.      Hoveddel III: Hvordan presentere og dr�fte hovedsynspunktene i boken? Enten kan dere f�rst kort presentere hovedsynspunktene etterfulgt av en utf�rlig, eller gj�re unna presentasjonen av hovedsynspunktene og dr�ftingen av disse fortl�pende.

7.      Hoveddel IV: Hvordan presentere og dr�fte hovedsynspunktene? Tenk over Joll/Martels tematiske inndeling (sirklene). Hva er hovedsynspunktene i forhold til temaet? I hvilken grad holder synspunktene m�l? Er noe for ensidig vektlagt i tid og rom?

8.      Hoveddel V: Hva er bokens styrker og svakheter? Hvordan er kildebruken? Er noe utelatt? Har boken selvimotsigelser?

9.      Avslutningen: Et oppsummerende avsnitt (eller til n�d to) hvor dere gir en helhetsvurdering av boken eller antologien dere anmelder. Holder hovedsynspunktene m�l? Er boken � anbefale?

10.  Les Historisk Tidsskrift!

 

KVALIFISERINGSOPPGAVEN � TIPS & TRIKS IV

 

Dr�fting

Redegj�relse. Dette er en beskrivelse av noe. Det stilles ikke sp�rsm�l! Redegj�relsen skal v�re kort. Kort! Presentasjon av en boks hovedsynspunkt g�r under betegnelsen redegj�relse. Med andre ord skal dette v�re kortfattelig. Det er problematiseringen av hovedsynspunktene som skal utgj�re majoriteten av bokanmeldelsen.

Dr�fting I. Dette er for det f�rste � veie for og imot en p�stand. Stikkord: Imidlertid, riktignok, derimot, p� den ene/annen side.

Dr�fting II. Dr�ftingen skal vise toleranse og kritisk avstand til pensum. Det skal vises forst�else for meningsmangfoldet blant historikerne, samtidig som det skal vises kritisk distanse til alle oppfatninger og meninger. Lundestads ord er ikke historiske lovmessigheter (bare nesten)! Det er med andre ord lov � v�re kritisk.

Dr�fting III. Pro og kontra er den vanligste dr�ftingsformen. Hva styrker eller svekker en p�stand? Hva taler for og imot en p�stand? Det er sjelden et argument tilbakeviser en p�stand i sin helhet, men dere skal v�re i stand til � skille mer sannsynlig fra mindre sannsynlig. Det er ingen som forventer at dere skal tilbakevise en p�stand fra etablerte historikere, men det betyr ikke at dere ikke skal v�re i stand til selv � vurdere sannhetsgehalten i etablerte historikeres p�stander.

Dr�fting IV. Ikke rams opp fakta! Bruk bare fakta dersom det er relevant for din dr�fting.

Dr�fting V. �rsakene b�r helst rangeres. Hva er viktigst? Dette viser bedre analytiske ferdigheter, det gj�r det lettere for sensor � f�lge argumentrekken deres og gir en bedre karakter!

 

KVALIFISERINGSOPPGAVEN � TIPS & TRIKS V

 

Generelt

  1. Tittelen p� kvalifiseringsoppgaven skal v�re verket dere anmelder: publikasjonsdata og totalt sideantall. Se Historisk Tidsskrift!
  2. Sidetallsreferanser til momenter dere henter fra boken dere anmelder kan oppgis fortl�pende i parenteser. Andre henvisninger b�r plasseres i fotnoter.
  3. I bokanmeldelsen blir fotnotene litteraturlisten deres! Som hovedregel: Oppgi fullstendig litteraturlisteoppf�ring ved f�rste gangs referering (NB! Fornavn etternavn). Ved andre gangs referering kan dere bruke vanlige noteoppf�ringer (eks: Hew Strachan 2001, s. 231).
  4. Fotnoter ellers: Det er lov � bruke notene til � utdype. Dere skal fortrinnsvis unng� forkortelser som op.cit, ibid, passim.
  5. NB! NB! Sitater: Unng� lange sitater. Fors�k heller � parafrasere kort. Husk ogs� at sitater aldri skal st� ukommentert.

6.      Husk � skrive navnet deres p� oppgaven!

7.      Kvalifiseringsoppgaven skal v�re p� seks � 6 � sider! Seks og en kvart side = oppgave i retur. Dere trenger ikke egen forside. Det er � foretrekke at dere �rer kvalifiseringsoppgaven med en stift eller en binders.