Emneansvarlig: Øivind Andersen
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
16.01.2008 | Øivind Andersen | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Antikken | Avgrensning av epoken og av emnetKilder til antikkenTradisjon og resepsjonAntikken idag |
23.01.2008 | Øivind Andersen | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Hellas | Hellas og den greske verdenBronsealder og heltetidPeriodiserng og hovedbegivenheterDet athenske demokratiet |
30.01.2008 | Jon W. Iddeng | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Roma | Jeg forutsetter at alle har lest litt om romersk historie og har satt seg inn i ekspansjonen, republikkens politiske system og keiserriket. Vi skal identifisere noen viktige elementer i romersk historie: Stender, slekt, patronasje og borgerrollen; og diskutere sider av den politiske utviklingen i lys av dette og moderne forskning. Årsakene til og konsekvensene av Romas ekspansjon vil vi se på og dermed republikkens fall og keiserdømmets komme. Her skal vi særlig se på Augustus og hans tid og avslutte med litt om Romerrikets karakter og provinsforvaltning. |
06.02.2008 | Anastasia Maravela-Solbakk | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Gresk epos og lyrikk | Gresk epos og lyrikk som kunstform og kulturytring og i sin sosiale sammenheng.Som forberedelse skal studentene lese utvalgte partier fra Homers Iliaden og Odysseen og Hesiods Teogonien og Verker og Dager samt et utvalg arkaiske lyriske dikt (i oversettelse). Når det gjelder epos, skal forelesningen ta for seg: (a) de episke diktenes innhold og form & (b) de viktigste (hypo)teser om deres komposisjon, framføring og historisitet. Når det gjelder den arkaiske lyrikken, skal vi konsentrere oss om definisjons- og sjanger-spørsmålet, tematikk, tolkninger av det lyriske ”jeg” samt de sosiokulturelle kontekstene for de forskjellige lyriske sjangere. |
13.02.2008 | Jon W. Iddeng | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Gresk og romersk religion | Vi skal se på noen fellestrekk ved antikkens religioner og på mønstret for gudsdyrkelsen i en gresk-romersk, polyteistisk verden: formål, kommunikasjon med gudene, religionens plass i samfunnet, og forholdet mellom offentlig og privat kult. Vi skal ikke beskjeftige oss særlig med jødedom, Judea og Jesus, men diskutere forutsetningene for kristendommens utbredelse og romerstatens holdning og reaksjon mot denne og andre fremmede kulter. |
20.02.2008 | Mette Heuch Berg | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Gresk drama | Gresk drama som kunstform og kulturytring og i sin sosiale sammenheng. Sofokles’ Antigone og Euripides’ Medeia. |
27.02.2008 | Marianne Ophaug | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Romersk diktning | Vi vil se nærmere på poesien som ble skapt i Romas litterære gullalder under keiser Augustus, med utgangspunkt i dikteren Horats’ berømte sitat: ”det erobrede Hellas erobret sin barbariske erobrer og brakte kunst og kultur til det usiviliserte Roma” (Epistlene, bok 2,1,156-57). Dette åpner opp for mange spørsmål, for eksempel: hvordan ble den greske hellenistiske diktningen adoptert, omformet og videreført i Roma? I hvilken grad ble poesi brukt som et politisk virkemiddel? Hvilken rolle spilte de augusteiske dikterne som regimets identitetsbyggere? |
05.03.2008 | Knut Ødegård | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Bygg og anlegg | Antikkens arkitektur er et utslag av klimatiske forhold, byggeskikk og kultur. Noen hovedgrupper av bygninger vil bli gjennomgått, som offentlige anlegg som templer, teater, politiske bygninger, men også private anlegg som bolighus, villaer og gårder. Vi skal også se kort på offentlig infrastruktur som byplan, torganlegg og veier. I gjennomgangen vil det bli lagt vekt på utviklingen i teknikk og materialer gjennom hele den antikke perioden og hvordan dette kan knyttes til samfunnsutviklingen. |
12.03.2008 | Marina Prusac | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Kunst | 1. time: Greske vasemalerier og deres uttrykksform, og ikonografiens betydning for vår forståelse av myter og hverdagsliv i antikken. 2. time: Antikke skulpturers stilutvikling, relativ kronologi, og skulpturenes rolle i bybildet. |
26.03.2008 | Øivind Andersen | Retorikk | Retorisk praksis og retorisk pedagogikk | |
02.04.2008 | Hallvard Fossheim | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Filosofi og vitenskap | Hva er viten? Hva kjennetegner filosofi i forhold til for eksempel retorikk eller sofistikk? Den antikke greske kulturen initierte Vestens filosofiske tradisjon, og disse røttene er stadig en virkende kraft innen fagfeltet. Også vårt begrep om viten og vitenskap er delvis formet av sin greske begynnelse. Vi skal se på hva filosofi og vitenskap utgjør i sin opprinnelige sammenheng. |
09.04.2008 | Øivind Andersen | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Historiesyn og historieskrivning | Herodot, Thukydid, Livius, Tacitus |
16.04.2008 | Anastasia Maravela-Solbakk | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Romanen før romanen: den antikke romanen | Den første time skal være viet en generell innledning om den antikke romanen, mer spesifikt: (a) de forskjellige hypoteser om hvordan sjangeren oppsto og utviklet seg (inkludert dateringsproblemet), (b) romanenes tematikk og fortellingsstrategier & (c) den sosiokulturelle kontekst for den antikke romanen (leserkrets, historisitet, annen sofistikk). Deretter skal vi diskutere utvalgte partier fra greske og romerske romaner, som studentene skal ha lest på forhånd i oversettelse. |
23.04.2008 | Øivind Andersen | Seminarrom 10 P.A. Munchs hus | Tilbakeblikk på antikkens kultur | Oppsummering, åpne spørsmål. evaluering Utdeling av oppgave som leveres mandag 28. april |