Undervisningsplan

Emneansvarlig: Øivind Andersen

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
16.01.2008Øivind Andersen  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Antikken  Avgrensning av epoken og av emnet

Kilder til antikken

Tradisjon og resepsjon

Antikken idag 

23.01.2008Øivind Andersen   Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Hellas  Hellas og den greske verden

Bronsealder og heltetid

Periodiserng og hovedbegivenheter

Det athenske demokratiet 

30.01.2008Jon W. Iddeng  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Roma  Jeg forutsetter at alle har lest litt om romersk historie og har satt seg inn i ekspansjonen, republikkens politiske system og keiserriket. Vi skal identifisere noen viktige elementer i romersk historie: Stender, slekt, patronasje og borgerrollen; og diskutere sider av den politiske utviklingen i lys av dette og moderne forskning. Årsakene til og konsekvensene av Romas ekspansjon vil vi se på og dermed republikkens fall og keiserdømmets komme. Her skal vi særlig se på Augustus og hans tid og avslutte med litt om Romerrikets karakter og provinsforvaltning. 
06.02.2008Anastasia Maravela-Solbakk  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Gresk epos og lyrikk  Gresk epos og lyrikk som kunstform og kulturytring og i sin sosiale sammenheng.

Som forberedelse skal studentene lese utvalgte partier fra Homers Iliaden og Odysseen og Hesiods Teogonien og Verker og Dager samt et utvalg arkaiske lyriske dikt (i oversettelse). Når det gjelder epos, skal forelesningen ta for seg: (a) de episke diktenes innhold og form & (b) de viktigste (hypo)teser om deres komposisjon, framføring og historisitet. Når det gjelder den arkaiske lyrikken, skal vi konsentrere oss om definisjons- og sjanger-spørsmålet, tematikk, tolkninger av det lyriske ”jeg” samt de sosiokulturelle kontekstene for de forskjellige lyriske sjangere. 

13.02.2008Jon W. Iddeng  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Gresk og romersk religion  Vi skal se på noen fellestrekk ved antikkens religioner og på mønstret for gudsdyrkelsen i en gresk-romersk, polyteistisk verden: formål, kommunikasjon med gudene, religionens plass i samfunnet, og forholdet mellom offentlig og privat kult. Vi skal ikke beskjeftige oss særlig med jødedom, Judea og Jesus, men diskutere forutsetningene for kristendommens utbredelse og romerstatens holdning og reaksjon mot denne og andre fremmede kulter. 
20.02.2008Mette Heuch Berg  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Gresk drama  Gresk drama som kunstform og kulturytring og i sin sosiale sammenheng. Sofokles’ Antigone og Euripides’ Medeia. 
27.02.2008Marianne Ophaug  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Romersk diktning  Vi vil se nærmere på poesien som ble skapt i Romas litterære gullalder under keiser Augustus, med utgangspunkt i dikteren Horats’ berømte sitat: ”det erobrede Hellas erobret sin barbariske erobrer og brakte kunst og kultur til det usiviliserte Roma” (Epistlene, bok 2,1,156-57). Dette åpner opp for mange spørsmål, for eksempel: hvordan ble den greske hellenistiske diktningen adoptert, omformet og videreført i Roma? I hvilken grad ble poesi brukt som et politisk virkemiddel? Hvilken rolle spilte de augusteiske dikterne som regimets identitetsbyggere? 
05.03.2008Knut Ødegård  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Bygg og anlegg  Antikkens arkitektur er et utslag av klimatiske forhold, byggeskikk og kultur. Noen hovedgrupper av bygninger vil bli gjennomgått, som offentlige anlegg som templer, teater, politiske bygninger, men også private anlegg som bolighus, villaer og gårder. Vi skal også se kort på offentlig infrastruktur som byplan, torganlegg og veier. I gjennomgangen vil det bli lagt vekt på utviklingen i teknikk og materialer gjennom hele den antikke perioden og hvordan dette kan knyttes til samfunnsutviklingen. 
12.03.2008Marina Prusac  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Kunst  1. time: Greske vasemalerier og deres uttrykksform, og ikonografiens betydning for vår forståelse av myter og hverdagsliv i antikken. 2. time: Antikke skulpturers stilutvikling, relativ kronologi, og skulpturenes rolle i bybildet. 
26.03.2008Øivind Andersen    Retorikk  Retorisk praksis og retorisk pedagogikk 
02.04.2008Hallvard Fossheim  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Filosofi og vitenskap  Hva er viten? Hva kjennetegner filosofi i forhold til for eksempel retorikk eller sofistikk? Den antikke greske kulturen initierte Vestens filosofiske tradisjon, og disse røttene er stadig en virkende kraft innen fagfeltet. Også vårt begrep om viten og vitenskap er delvis formet av sin greske begynnelse. Vi skal se på hva filosofi og vitenskap utgjør i sin opprinnelige sammenheng. 
09.04.2008Øivind Andersen  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Historiesyn og historieskrivning  Herodot, Thukydid, Livius, Tacitus 
16.04.2008Anastasia Maravela-Solbakk   Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Romanen før romanen: den antikke romanen  Den første time skal være viet en generell innledning om den antikke romanen, mer spesifikt: (a) de forskjellige hypoteser om hvordan sjangeren oppsto og utviklet seg (inkludert dateringsproblemet), (b) romanenes tematikk og fortellingsstrategier & (c) den sosiokulturelle kontekst for den antikke romanen (leserkrets, historisitet, annen sofistikk). Deretter skal vi diskutere utvalgte partier fra greske og romerske romaner, som studentene skal ha lest på forhånd i oversettelse. 
23.04.2008Øivind Andersen  Seminarrom 10 P.A. Munchs hus  Tilbakeblikk på antikkens kultur  Oppsummering, åpne spørsmål. evaluering Utdeling av oppgave som leveres mandag 28. april 
Publisert 7. des. 2007 15:29 - Sist endret 11. jan. 2008 17:22