Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
29.08.2005Olav Imenes  Seminarrom 013 Harriet Holters hus  : Arbeidsmoral, yrkesetikk og etisk kompetanse. Hvordan påvise, analysere og utrede et yrkesetisk problem?   Presentasjon av lærere og studenter, studieopplegg, oppgaver, innleveringsfrister, logg, nettsted, etc. Organisering av grupper. Obligatorisk oppgave: deltakerne skal - gjerne etter et intervju med en annen deltager - beskrive, analysere, vurdere og belyse to jobbsituasjoner som er yrkesetisk problematiske.  
05.09.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus   Etiske grunnbegreper, problemstillinger og moralfilosofisk tenkning   Gruppearbeid med utgangspunkt i eksempler på
  • Praktisk og teoretisk etikk
  • Faglige og etiske vurderinger
  • Deskriptive og normative vurderinger
  • Interessekonflikter og moralske dilemma
  • Grunner til moralske valg og årsaker til moral
  
12.09.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus   Informasjon og kommunikasjon. Hvilke etiske krav gjelder for informasjon, undervisning, meldinger, attester og debatter? Saklighetskrav til debatter og til en anerkjennende væremåte.  Gruppearbeid med utgangspunkt i eksempler på:
  • Møteformer og møteledelse
  • Intern og ekstern debatt
  • Interne og eksterne skriv

NB: Innlevering av obligatoriske individuelle oppgaver. Gruppeoppgaver som skal inngå i mappevurderingen, fordeles til gruppene (Egne kasus må godkjennes av lærer).

 

19.09.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus  Etikk, etikette og kultur. Er moral og etikk relative til kultur og samfunnsformer? Historiske og dagsaktuelle etiske tradisjoner. Etisk universalisme og etisk relativisme. Noen etiske utfordringer i flerkulturelle sammenhenger.   Gruppearbeid om med utgangspunkt i utleverte eller egne situasjonsbeskrivelser om
  • Forholdet til kunder og klienter (alternativt forholdet til barn og ungdom (lærer – elev) og forholdet til foreldre og foresatte (lærer – foresatte))
 
26.09.2005Olav Imenes  Seminarrom 013 Harriet Holters hus  Normer og verdier. Hva skiller moralnormer fra andre typer av normer? Hva gjør moralnormer akseptable eller gyldige? Hvordan begrunne normer og verdiprioriteringer? Hvilke etiske prinsipper er universelle, og hvilke verdier er allmenne? Hvordan løse moralske dilemma?  Noen hovedposisjoner i normativ etikk og for en normbasert etisk argumentasjon. Gruppearbeide om
  • Roller og rutiner
  • Regler og reglement
 
03.10.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus   Rettigheter, plikter og ansvar. Hvilke rettigheter har en medarbeider? Hvilke rettigheter har forrang? Når har vi rett eller plikt til å bryte avtaler, f. eks. et taushetsløfte? (whistleblowing, korrupsjon, smøring). Noen hovedposisjoner i plikt- og rettighetsetikk. Arbeidsgivers og ansattes rettigheter. Barns rettigheter.  Gruppearbeide om situasjoner med kryssende lojalitetsbånd
  • Forholdet til kolleger og til andre ansatte
  • Forholdet til ledere og til underordnede
  
10.10.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus   Egeninteresser, fellesinteresser og langsiktige, rasjonelle valg. Hva er rasjonelle beslutninger? Kan gode motiv og formål rettferdiggjøre alle handlinger? Noen hovedposisjoner i formålsetikk: Etisk egoisme, altruisme, universalisme (handlings- og regel-utilitarisme). Om taktiske og strategiske vurderinger. Ansvarlig forbruk og forvaltning.  Gruppearbeide om
  • Forholdet til offentlige myndigheter og frivillige organisasjoner
  • Forholdet til natur og miljø
  
17.10.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus  Lojalitet, juss og rettferdighet. Hva er lojalitet? Hvem bør en være lojal mot? Hvordan løse moralske dilemma? Hva er en rettferdig fordeling? Bør loven alltid følges? Når er det rett og rettferdig å bryte institusjonelle prinsipper og reglement? Om lovlydighet, utvekslingsrettferdighet, fordelingsrettferdighet og rimelighet.   Gruppearbeide om
  • Arbeidsinnsats og incentiver
  • Arbeidsdeling og lønnsfordeling
  • Ansvar og (frynse-) goder
  • Attester og karaktersetting
  
24.10.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus   Jobb og juss. Er juss på jobben et nødvendig supplement for yrkesetikk? Hvordan håndtere brudd på lovregulerte plikter og rettigheter i arbeidsforhold? Forholdet mellom etikk og politikk, juss, forvaltning, plikter og rettigheter i en jobb.  Gruppearbeide om utdelte eller egne case om:
  • Regelbrudd og reaksjoner
  • Rekruttering og oppsigelse av personale
Innlegg fra grupper om aktuelle etiske problemer og håndteringen av dem

 

31.10.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus  Holdninger og personlighet, etisk kompetanse og dømmekraft. Hvilken sammenheng er det mellom moral, karakterdannelse og dømmekraft? Hva er viktig å lære? Hvordan gi en adekvat moralsk erkjennelse eller oppdragelse? Hvordan læres etikk i forhold til annen kunnskap og faglig dyktighet?   Gruppearbeide om
  • yrkesliv og det gode liv
  • arbeide og profesjonalitet
Innlegg fra grupper om aktuelle etiske problemer og håndteringen av dem 
07.11.2005Olav Imenes   Seminarrom 013 Harriet Holters hus   Ideal og realiteter i foretak, f. eks. i pedagogiske institusjoner. Hvilke etiske krav må stilles til en leder? Hva er en god lærer? (Hva menes med ”skikkethet”, og hvordan praktisere kravet om skikkethet?) Hva er en god bedrift, skole eller barnehage?   Gruppearbeide om utformning, begrunnelse og betydning av bedrifters, etaters og skolers kodeks, regler, grunnverdier og policy.

NB: Individuell og gruppeoppgave leveres inn etter avsluttet undervisning. 

Publisert 20. mai 2005 16:24 - Sist endret 20. mai 2005 16:44