Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
29.08.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | : Arbeidsmoral, yrkesetikk og etisk kompetanse. Hvordan påvise, analysere og utrede et yrkesetisk problem? | Presentasjon av lærere og studenter, studieopplegg, oppgaver, innleveringsfrister, logg, nettsted, etc. Organisering av grupper. Obligatorisk oppgave: deltakerne skal - gjerne etter et intervju med en annen deltager - beskrive, analysere, vurdere og belyse to jobbsituasjoner som er yrkesetisk problematiske. |
05.09.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Etiske grunnbegreper, problemstillinger og moralfilosofisk tenkning | Gruppearbeid med utgangspunkt i eksempler på
|
12.09.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Informasjon og kommunikasjon. Hvilke etiske krav gjelder for informasjon, undervisning, meldinger, attester og debatter? Saklighetskrav til debatter og til en anerkjennende væremåte. | Gruppearbeid med utgangspunkt i eksempler på:
|
19.09.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Etikk, etikette og kultur. Er moral og etikk relative til kultur og samfunnsformer? Historiske og dagsaktuelle etiske tradisjoner. Etisk universalisme og etisk relativisme. Noen etiske utfordringer i flerkulturelle sammenhenger. | Gruppearbeid om med utgangspunkt i utleverte eller egne situasjonsbeskrivelser om
|
26.09.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Normer og verdier. Hva skiller moralnormer fra andre typer av normer? Hva gjør moralnormer akseptable eller gyldige? Hvordan begrunne normer og verdiprioriteringer? Hvilke etiske prinsipper er universelle, og hvilke verdier er allmenne? Hvordan løse moralske dilemma? | Noen hovedposisjoner i normativ etikk og for en normbasert etisk argumentasjon.
Gruppearbeide om
|
03.10.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Rettigheter, plikter og ansvar. Hvilke rettigheter har en medarbeider? Hvilke rettigheter har forrang? Når har vi rett eller plikt til å bryte avtaler, f. eks. et taushetsløfte? (whistleblowing, korrupsjon, smøring). Noen hovedposisjoner i plikt- og rettighetsetikk. Arbeidsgivers og ansattes rettigheter. Barns rettigheter. | Gruppearbeide om situasjoner med kryssende lojalitetsbånd
|
10.10.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Egeninteresser, fellesinteresser og langsiktige, rasjonelle valg. Hva er rasjonelle beslutninger? Kan gode motiv og formål rettferdiggjøre alle handlinger? Noen hovedposisjoner i formålsetikk: Etisk egoisme, altruisme, universalisme (handlings- og regel-utilitarisme). Om taktiske og strategiske vurderinger. Ansvarlig forbruk og forvaltning. | Gruppearbeide om
|
17.10.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Lojalitet, juss og rettferdighet. Hva er lojalitet? Hvem bør en være lojal mot? Hvordan løse moralske dilemma? Hva er en rettferdig fordeling? Bør loven alltid følges? Når er det rett og rettferdig å bryte institusjonelle prinsipper og reglement? Om lovlydighet, utvekslingsrettferdighet, fordelingsrettferdighet og rimelighet. | Gruppearbeide om
|
24.10.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Jobb og juss. Er juss på jobben et nødvendig supplement for yrkesetikk? Hvordan håndtere brudd på lovregulerte plikter og rettigheter i arbeidsforhold? Forholdet mellom etikk og politikk, juss, forvaltning, plikter og rettigheter i en jobb. | Gruppearbeide om utdelte eller egne case om:
|
31.10.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Holdninger og personlighet, etisk kompetanse og dømmekraft. Hvilken sammenheng er det mellom moral, karakterdannelse og dømmekraft? Hva er viktig å lære? Hvordan gi en adekvat moralsk erkjennelse eller oppdragelse? Hvordan læres etikk i forhold til annen kunnskap og faglig dyktighet? | Gruppearbeide om
|
07.11.2005 | Olav Imenes | Seminarrom 013 Harriet Holters hus | Ideal og realiteter i foretak, f. eks. i pedagogiske institusjoner. Hvilke etiske krav må stilles til en leder? Hva er en god lærer? (Hva menes med ”skikkethet”, og hvordan praktisere kravet om skikkethet?) Hva er en god bedrift, skole eller barnehage? | Gruppearbeide om utformning, begrunnelse og betydning av bedrifters, etaters og skolers kodeks, regler, grunnverdier og policy.NB: Individuell og gruppeoppgave leveres inn etter avsluttet undervisning. |
Undervisningsplan
Publisert 20. mai 2005 16:24
- Sist endret 20. mai 2005 16:44