Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
21.08.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Innledning: Arbeidsmoral, yrkesetikk og etisk kompetanse  Hvordan påvise, analysere og utrede et yrkesetisk problem? Hvordan avgrense etikk i forhold til sosiologi, psykologi, rettsvitenskap, pedagogikk og politick? Arbeidsmoral og profesjonsetikk (Hippokrates). Praksis og teori, moral og moralfilosofi. Faglige og etiske vurderinger.

Presentasjon av lærere og studenter, studieopplegg, oppgaver, innleveringsfrister, logg, nettsted, etc. Organisering av grupper. Arbeidsmåter i etikk. Obligatoriske oppgave 1: deltakerne skal - gjerne etter et intervju med en annen deltager - beskrive, analysere, vurdere og belyse to jobbsituasjoner som er yrkesetisk problematiske.

 

28.08.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Etiske grunnbegreper, problemstillinger og moralfilosofisk tenkning   Hvordan analysere aktuelle situasjoner i yrkeslivet i lys av etiske begreper og teorier? Etikk og hermeneutikk. Etiske kriterier og etisk argumentasjon. Etisk rasjonalisme og etisk emosjonalisme. Gruppearbeid med referanse til tekster av Platon, Hume og Kant, om:
  • Praktisk og teoretisk etikk
  • Deskriptive og normative vurderinger
  • Interessekonflikter og moralske dilemma
  • Grunner til moralske valg og årsaker til moral
  
04.09.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Informasjon og kommunikasjon  Hvilke etiske krav bør stilles til informasjon, undervisning, meldinger, attester og debatter? Etikk og retorikk. Saklighetskrav. filosofiske essay og diskurs. Anerkjennende dialog. Gruppearbeid med referanse til tekster av Aristoteles, Næss mf. om
  • Møteformer og møteledelse
  • Intern og ekstern debatt
  • Interne og eksterne sakspapirer (utredninger, rapporter og notater)

NB: Obligatorisk individuelle oppgave 1 skal leveres inn. Gruppeoppgaver som skal inngå i mappevurderingen, fordeles til gruppene (Egne kasus må godkjennes av lærer). Obli. 2 gis. 

11.09.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Etikk, etikette og kultur   Hva er forholdet mellom yrkesroller, kulturelle føringer og etiske hensyn? Er moral og etikk relative til kultur og samfunnsformer? Historiske og dagsaktuelle etiske tradisjoner. Etisk universalisme og etisk relativisme. Noen etiske utfordringer i flerkulturelle sammenhenger. Gruppearbeid med utgangspunkt i utleverte eller egne situasjonsbeskrivelser om
  • Forholdet til kunder og klienter (alternativt: forholdet til barn og ungdom (lærer – elev) og forholdet til foreldre og foresatte (lærer – foresatte))

 

18.09.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Normer og verdier   Hva skiller moralnormer fra andre typer av normer? Hva gjør moralnormer akseptable eller gyldige? Hvordan begrunne normer og verdiprioriteringer? Hva skaper enighet om normer? Etiske prinsipper, egenverdier og middelverdier, allmenngyldige moralske normer, og moralske dilemma. Noen hovedposisjoner i normativ etikk og for en normbasert etisk argumentasjon. Konsensus. Gruppearbeide med referanse til Platon, Aristoteles og Kant om
  • Roller og rutiner
  • Regler og reglement NB: Innlevering av obligatorisk oppgave 2, obli. 3 gis.
  
25.09.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Rettigheter, plikter og ansvarlighet   Hvilke former for ansvar har en medarbeider, bedriftseier eller aksjonær? Hva innebærer aktsomhet? Hvilke plikter eller rettigheter følger av eller oppstår av ansvar? Hvilke forutsetninger ligger til grunn for å ha ansvar, skyld eller være medskyldig? Når er det en rett eller plikt til å bryte avtaler, f. eks. et taushetsløfte? Arbeidsgivers og ansattes rolleansvar. Direkte og indirekte medvirkning. Skyld og skam. Tillit og kontroll (whistleblowing, korrupsjon, smøring). Noen hovedposisjoner i plikt- og rettighetsetikk. Gruppearbeide om jobbsituasjoner med kryssende lojalitetsbånd
  • Forholdet til kolleger og til andre ansatte
  • Forholdet til ledere og til underordnede
  • Forholdet til aksjonærer og eiere

 

02.10.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Egeninteresser, fellesinteresser og langsiktige, rasjonelle valg  Hva kjennetegner rasjonelle beslutninger? Kan gode motiv og formål rettferdiggjøre handlinger? Forvaltningsetikk. Ansvarlig forbruk og forvaltning. Investeringer, lønnsomhet, sikkerhet og risiko. Lobbyisme. Noen hovedposisjoner i formålsetikk: Etisk egoisme, altruisme, universalisme (handlings- og regel-utilitarisme). Beslutningsteori, taktiske og strategiske vurderinger. Gruppearbeide meed referanse til Thomas, Bentham og Mill om
  • Forholdet til konkurrenter, offentlige myndigheter og interesseorganisasjoner
  • Forholdet til natur og miljø i et kortsiktig og et langsiktig perspektiv
NB Innlevering av obligatorisk oppgave 2. 
09.10.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Lojalitet, legalitet og rettferdighet   Hva innebærer lojalitet? Hvem bør en være lojal mot? Hvordan løse moralske dilemma? Bør man kunne bryte lovene? Hva menes med sivil ulydighet? Når er det rett og rettferdig å bryte institusjonelle prinsipper og reglement? Hva er en rettferdig fordeling av goder og onder? Noen hovedposisjoner om lovlydighet, utvekslingsrettferdighet, fordelingsrettferdighet og rimelighet. Uformelle og formelle kontraktsteorier. Likhets- og ulikhetsprinsipper (Maximin regel). Gruppearbeide med referanse til tekster av Aristoteles og Thomas Aquinas om
  • Arbeidsinnsats og incentiver
  • Arbeidsdeling og lønnsfordeling
  • Ansvar og (frynse-) goder
  • Attester og karaktersetting

 

16.10.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Jobb og juss  Hvilke etiske hensyn ligger til grunn for å lovregulere plikter og rettigheter i arbeidsforhold? Hvordan håndtere dilemma på en arbeidsplass? Hvordan bør man håndtere brudd på arbeidsavtaler? Forholdet mellom etikk, politikk, juss, forvaltning, plikter og rettigheter i en jobb. Habilitet. Gruppearbeide om utdelte eller egne case om
  • Arbeidsavtaler - regelbrudd og reaksjoner
  • Rekruttering og oppsigelse av personale
Innlegg fra grupper om aktuelle etiske problemer og håndteringen av dem

 

23.10.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Holdninger og personlighet, etisk kompetanse og dømmekraft  Hvilken sammenheng er det mellom moralsk innsikt, karakterdannelse og praktisk dømmekraft? Hvordan gi en adekvat moralsk erkjennelse eller oppdragelse? Hvordan læres etikk i forhold til annen kunnskap og faglig dyktighet? Hovedposisjoner i pedagogisk filosofi og moralspsykologi. Gruppearbeide med referanse til Aristoteles (Etikken, bok II; VII og VIII) om
  • Selvrealisering, sosialisering, yrkesliv og det gode liv
  • Selvstendighet, karakterstyrke og profesjonalitet

 

30.10.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Ledelse, prinsipper og praksis  Hvilke etiske krav bør stilles til en leder? Hva er en god lærer? (Hva menes med ”skikkethet”, og hvordan praktisere kravet om skikkethet?) Påskjønnelse, kritikk og utskifting av ledere. Gruppearbeide- og innlegg med referanse til Platon, Aristoteles, Machiavelli og Hume om aktuelle etiske problemer som er aktuell for en leder og håndteringen av dem.

 

06.11.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Ideal og realiteter, struktur og kultur i foretak  Hva kjennetegner en god bedrift, skole eller barnehage? Hvordan begrunne endringer?
  • Utformning, begrunnelse og betydning av bedrifters, etaters og skolers kodeks.
  • Forholdet mellom institusjoners retningslinjer, grunnverdier, policy og omdømme.
Muntlig gruppeeksamen Innlegg fra grupper om aktuelle moralske utfordringer f. eks. i pedagogiske institusjoner

NB: Semesteroppgaver leveres innen 10 dager etter avsluttet undervisning.

 

13.11.2006Olav Imenes  Seminarrom 129, P.A.Munchs hus  Tilsvarende 6.11.  Tilsvarende 6.11. 
Publisert 9. juni 2006 13:19 - Sist endret 12. juni 2006 13:32