Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
21.08.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Innledning: Arbeidsmoral, yrkesetikk og etisk kompetanse | Hvordan påvise, analysere og utrede et yrkesetisk problem? Hvordan avgrense etikk i forhold til sosiologi, psykologi, rettsvitenskap, pedagogikk og politick? Arbeidsmoral og profesjonsetikk (Hippokrates). Praksis og teori, moral og moralfilosofi. Faglige og etiske vurderinger. Presentasjon av lærere og studenter, studieopplegg, oppgaver, innleveringsfrister, logg, nettsted, etc. Organisering av grupper. Arbeidsmåter i etikk. Obligatoriske oppgave 1: deltakerne skal - gjerne etter et intervju med en annen deltager - beskrive, analysere, vurdere og belyse to jobbsituasjoner som er yrkesetisk problematiske. |
28.08.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Etiske grunnbegreper, problemstillinger og moralfilosofisk tenkning | Hvordan analysere aktuelle situasjoner i yrkeslivet i lys av etiske begreper og teorier? Etikk og hermeneutikk. Etiske kriterier og etisk argumentasjon. Etisk rasjonalisme og etisk emosjonalisme.
Gruppearbeid med referanse til tekster av Platon, Hume og Kant, om:
|
04.09.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Informasjon og kommunikasjon | Hvilke etiske krav bør stilles til informasjon, undervisning, meldinger, attester og debatter? Etikk og retorikk. Saklighetskrav. filosofiske essay og diskurs. Anerkjennende dialog.
Gruppearbeid med referanse til tekster av Aristoteles, Næss mf. om
|
11.09.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Etikk, etikette og kultur | Hva er forholdet mellom yrkesroller, kulturelle føringer og etiske hensyn? Er moral og etikk relative til kultur og samfunnsformer? Historiske og dagsaktuelle etiske tradisjoner. Etisk universalisme og etisk relativisme. Noen etiske utfordringer i flerkulturelle sammenhenger.
Gruppearbeid med utgangspunkt i utleverte eller egne situasjonsbeskrivelser om
|
18.09.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Normer og verdier | Hva skiller moralnormer fra andre typer av normer? Hva gjør moralnormer akseptable eller gyldige? Hvordan begrunne normer og verdiprioriteringer? Hva skaper enighet om normer? Etiske prinsipper, egenverdier og middelverdier, allmenngyldige moralske normer, og moralske dilemma.
Noen hovedposisjoner i normativ etikk og for en normbasert etisk argumentasjon. Konsensus.
Gruppearbeide med referanse til Platon, Aristoteles og Kant om
|
25.09.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Rettigheter, plikter og ansvarlighet | Hvilke former for ansvar har en medarbeider, bedriftseier eller aksjonær? Hva innebærer aktsomhet? Hvilke plikter eller rettigheter følger av eller oppstår av ansvar? Hvilke forutsetninger ligger til grunn for å ha ansvar, skyld eller være medskyldig? Når er det en rett eller plikt til å bryte avtaler, f. eks. et taushetsløfte?
Arbeidsgivers og ansattes rolleansvar. Direkte og indirekte medvirkning. Skyld og skam. Tillit og kontroll (whistleblowing, korrupsjon, smøring). Noen hovedposisjoner i plikt- og rettighetsetikk.
Gruppearbeide om jobbsituasjoner med kryssende lojalitetsbånd
|
02.10.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Egeninteresser, fellesinteresser og langsiktige, rasjonelle valg | Hva kjennetegner rasjonelle beslutninger? Kan gode motiv og formål rettferdiggjøre handlinger?
Forvaltningsetikk. Ansvarlig forbruk og forvaltning. Investeringer, lønnsomhet, sikkerhet og risiko. Lobbyisme. Noen hovedposisjoner i formålsetikk: Etisk egoisme, altruisme, universalisme (handlings- og regel-utilitarisme). Beslutningsteori, taktiske og strategiske vurderinger.
Gruppearbeide meed referanse til Thomas, Bentham og Mill om
|
09.10.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Lojalitet, legalitet og rettferdighet | Hva innebærer lojalitet? Hvem bør en være lojal mot? Hvordan løse moralske dilemma? Bør man kunne bryte lovene? Hva menes med sivil ulydighet? Når er det rett og rettferdig å bryte institusjonelle prinsipper og reglement? Hva er en rettferdig fordeling av goder og onder?
Noen hovedposisjoner om lovlydighet, utvekslingsrettferdighet, fordelingsrettferdighet og rimelighet. Uformelle og formelle kontraktsteorier. Likhets- og ulikhetsprinsipper (Maximin regel). Gruppearbeide med referanse til tekster av Aristoteles og Thomas Aquinas om
|
16.10.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Jobb og juss | Hvilke etiske hensyn ligger til grunn for å lovregulere plikter og rettigheter i arbeidsforhold? Hvordan håndtere dilemma på en arbeidsplass? Hvordan bør man håndtere brudd på arbeidsavtaler?
Forholdet mellom etikk, politikk, juss, forvaltning, plikter og rettigheter i en jobb. Habilitet.
Gruppearbeide om utdelte eller egne case om
|
23.10.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Holdninger og personlighet, etisk kompetanse og dømmekraft | Hvilken sammenheng er det mellom moralsk innsikt, karakterdannelse og praktisk dømmekraft? Hvordan gi en adekvat moralsk erkjennelse eller oppdragelse? Hvordan læres etikk i forhold til annen kunnskap og faglig dyktighet? Hovedposisjoner i pedagogisk filosofi og moralspsykologi.
Gruppearbeide med referanse til Aristoteles (Etikken, bok II; VII og VIII) om
|
30.10.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Ledelse, prinsipper og praksis | Hvilke etiske krav bør stilles til en leder? Hva er en god lærer? (Hva menes med ”skikkethet”, og hvordan praktisere kravet om skikkethet?) Påskjønnelse, kritikk og utskifting av ledere. Gruppearbeide- og innlegg med referanse til Platon, Aristoteles, Machiavelli og Hume om aktuelle etiske problemer som er aktuell for en leder og håndteringen av dem. |
06.11.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Ideal og realiteter, struktur og kultur i foretak | Hva kjennetegner en god bedrift, skole eller barnehage? Hvordan begrunne endringer?
|
13.11.2006 | Olav Imenes | Seminarrom 129, P.A.Munchs hus | Tilsvarende 6.11. | Tilsvarende 6.11. |
Undervisningsplan
Publisert 9. juni 2006 13:19
- Sist endret 12. juni 2006 13:32