Pensum/læringskrav

Om kurset: Både i filosofisk og ideologisk henseende sies det ofte at vi lever i "individualismens tidsalder", og at vi i Vesten har gjort det i rundt 200 år. I kurset vil forståelsenb av hva individualisme er, bli gjenstand for sosialfilosofiske drøftelser, dels med utgangs punkt i klassikere som Hegel og Durkheim, dels ved hjelp av de siste års bidrag fra blant annet Taylor, Alford og Honneth. Kurset vil handle mer om individualisme enn om fellesskap. Poenget er imidlertid at det første ikke kan ses isolert fra det andre; det er dialektikken, og den eventuelle ubalansen i vår tid, mellom de to, i favør av individualismen, som skal undersøkes og diskuteres. Har individdualismen gått for langt? Eller er det tvert om slik at individet ikke (lenger) eksisterer, eventuelt at dets unikhet og autonomi er sterkt truet? I såfall, av hva? Av "for tett et samfunn" (konformitet etc.), eller av helt andre faktorer? Og hvilken rolle spiller autentisitet i vår tids individualisme? Er det tale om to sider av samme sak - eller en konflikt mellom ulike verdier, ulike kriterier for å bedømme graden av vellykket selvrealisering? Hvor kommer slike kriterier fra? Kan de påberope seg objektiv gyldighet, eller bare subjektiv? Slike spørsmål vil stå sentralt gjennom kurset.

Pensum til FIL 4300 Etikk: Individualisme og fellesskap. Fred Alford, Whistleblowers. Broken Lives and Organizational Power (Cornell Univ. Press, 2002); Axel Honneth, Befreiung aus der Mündigkeit (Frankfurt: Campus Verlag, 2002); G. Hegel, The Philosophy of Right (Cambridge Univ. Press 1974); Georg Simmel, The Philosophy of Money (Routledge, 1990); Susan Stedman Jones, Durkheim Reconsidered (Polity Press, 2002); Charles Taylor, The Ethics of Authenticity (Harvard Univ. Press, 1992); Arne Johan Vetlesen & Jan-Olav Henriksen, Moralens sjanser i markedets tidsalder (Gyldendal Akademisk, 2003).

Published Mar. 6, 2005 6:25 AM