Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
17.08.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Innledning | Kursets oppbygning, rammer og formål. Innledende om dyd, dydsetikk og arete. |
24.08.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Dagens og fortidens dydsetikk | Tekster som vil bli belyst: Anscombe, ”Modern Moral Philosophy” (i Crisp & Slote). Williams, “Morality, the Peculiar Institution” (C&S). Stocker, “The Schizophrenia of Modern Ethical Theories” (C&S). Wolf, “Moral Saints” (C&S). Annas, “Ancient Ethics and Modern Morality”. Platon, Staten II og IV. Aristoteles, Den nikomakiske etikk I og II. Studentene deles inn i 5 grupper (A-E). |
31.08.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Hva er (en) dyd? | Tekster som vil bli belyst: Badhwar, “The Limited Unity of Virtue”. Hursthouse, “A False Doctrine of the Mean”. Murdoch, “The Sovereignty of Good over Other Concepts” (C&S). MacIntyre, “The Nature of the Virtues” (C&S). McDowell, “Virtue and Reason” (C&S). Platon, Protagoras. Aristoteles, Den nikomakiske etikk bok (II og) III. A-gruppen presenterer Hursthouse. Valg av emne for individuelt essay nummer 1. |
07.09.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Etikk uten prinsipper? | Tekster som vil bli belyst: Dancy, “Ethical Particularism and Morally Relevant Properties”. Waide, “Virtues and Principles”. B-gruppen presenterer Waide. Studentene leverer individuelt essay 1 (maks 3 s; bedømmes av lærer). |
14.09.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Hva er praktisk rasjonalitet? | Tekster som vil bli belyst: Wiggins, “Deliberation and Practical Reason”. Aristoteles, Den nikomakiske etikk bok VI. C-gruppen presenterer Wiggins. |
21.09.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Etisk utvikling | Tekster som vil bli belyst: McDowell, “Deliberation and Moral Development in Aristotle's Ethics”. Burnyeat, ”Aristotle on Learning to Be Good”. D-gruppen presenterer McDowell. Valg av emne for individuelt essay 2. |
28.09.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Etisk begrunnelse og ikke-relative dyder | Tekst som vil bli belyst: Nussbaum, "Non-Relative Virtues: An Aristotelian Approach". E-gruppen presenterer Nussbaum. Innlevering av individuell essayoppgave 2 (maks 3 s; bedømmes av lærer og medstudent). |
05.10.2004 | Hallvard Fossheim | Niels Treschows hus, sem.rom 1006 | Dyd og etikk før og nå | Oppsummering av denne delen av kurset. |
11.10.2004 | Hallvard Fossheim | Vilhelm Bjerknes hus, Rom 105 | Fordypningsdel fra 9-14 gang (11.09.04 - 15.11.04) | 9-14. Fordypningsdel (MA) Her vil fokus og progresjon være preget av studentenes interesser; vi vil i noen grad, som Platon uttrykker det, ”gå dit logos tar oss”. Hovedstrukturen kan imidlertid antydes som følger. Modul I: Etisk begrunnelse. Foot, ”Virtues and Vices” (C&S), “Morality as a System of Hypothetical Imperatives”. Williams, ”Internal and External Reasons”. Hursthouse, “Virtue Theory and Abortion”. Slote, “Agent-Based Virtue Ethics” (C&S). Broome, ”Practical Reasoning”. Modul II: Følelsenes relevans. Cooper, “Reason, Moral Virtue, and Moral Value”, “The Psychology of Justice in Plato”, “An Aristotelian Theory of the Emotions”. Annas, “Aristotle on Pleasure and Goodness”. Watson, “On the Primacy of Character”. Baier, “What Do Women Want in a Moral Theory?” (C&S). Audi, “Acting From Virtue”. Modul III: Kritikk av dydsetikken. Wallach, “Contemporary Aristotelianism”. Schneewind, ”The Misfortunes of Virtue” (C&S). Louden, “On Some Vices of Virtue Ethics” (C&S).Tidlig i MA-delen av kurset velges emne for individuell essayoppgave nr 3, som leveres 12. gang (maks 5 s; bedømmes av lærer). Denne siste innleveringen skal utgjøre en forbedret utgave av en av studentens tidligere innleveringer på kurset, og skal bl a inkorporere kommentarer fra faglærer. Hvis en av de to tidligere innleveringene utgjør begynnelsen til semesteressay/kort essay, skal denne tredje innleveringen utgjøre en revisjon av den andre tidligere innleveringen. Studentene deles i 4 nye grupper (Alfa, Beta, Gamma, Delta) 9. gang, og hver gruppe står for en presentasjon (20 minutter) med påfølgende diskusjon som gruppen selv har ansvar for å lede (25 minutter). |
Undervisningsplan
Publisert 6. mars 2005 06:30