Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
17.08.2004Hallvard Fossheim  Niels Treschows hus, sem.rom 1006  Innledning  Kursets oppbygning, rammer og formål. Innledende om dyd, dydsetikk og arete. 
24.08.2004Hallvard Fossheim   Niels Treschows hus, sem.rom 1006   Dagens og fortidens dydsetikk  Tekster som vil bli belyst: Anscombe, ”Modern Moral Philosophy” (i Crisp & Slote). Williams, “Morality, the Peculiar Institution” (C&S). Stocker, “The Schizophrenia of Modern Ethical Theories” (C&S). Wolf, “Moral Saints” (C&S). Annas, “Ancient Ethics and Modern Morality”. Platon, Staten II og IV. Aristoteles, Den nikomakiske etikk I og II. Studentene deles inn i 5 grupper (A-E).

 

31.08.2004Hallvard Fossheim   Niels Treschows hus, sem.rom 1006   Hva er (en) dyd?  Tekster som vil bli belyst: Badhwar, “The Limited Unity of Virtue”. Hursthouse, “A False Doctrine of the Mean”. Murdoch, “The Sovereignty of Good over Other Concepts” (C&S). MacIntyre, “The Nature of the Virtues” (C&S). McDowell, “Virtue and Reason” (C&S). Platon, Protagoras. Aristoteles, Den nikomakiske etikk bok (II og) III. A-gruppen presenterer Hursthouse. Valg av emne for individuelt essay nummer 1. 
07.09.2004Hallvard Fossheim   Niels Treschows hus, sem.rom 1006   Etikk uten prinsipper?  Tekster som vil bli belyst: Dancy, “Ethical Particularism and Morally Relevant Properties”. Waide, “Virtues and Principles”. B-gruppen presenterer Waide. Studentene leverer individuelt essay 1 (maks 3 s; bedømmes av lærer). 
14.09.2004Hallvard Fossheim   Niels Treschows hus, sem.rom 1006   Hva er praktisk rasjonalitet?  Tekster som vil bli belyst: Wiggins, “Deliberation and Practical Reason”. Aristoteles, Den nikomakiske etikk bok VI. C-gruppen presenterer Wiggins. 
21.09.2004Hallvard Fossheim  Niels Treschows hus, sem.rom 1006   Etisk utvikling  Tekster som vil bli belyst: McDowell, “Deliberation and Moral Development in Aristotle's Ethics”. Burnyeat, ”Aristotle on Learning to Be Good”. D-gruppen presenterer McDowell. Valg av emne for individuelt essay 2. 
28.09.2004Hallvard Fossheim   Niels Treschows hus, sem.rom 1006   Etisk begrunnelse og ikke-relative dyder  Tekst som vil bli belyst: Nussbaum, "Non-Relative Virtues: An Aristotelian Approach". E-gruppen presenterer Nussbaum. Innlevering av individuell essayoppgave 2 (maks 3 s; bedømmes av lærer og medstudent). 
05.10.2004Hallvard Fossheim  Niels Treschows hus, sem.rom 1006   Dyd og etikk før og nå  Oppsummering av denne delen av kurset. 
11.10.2004Hallvard Fossheim  Vilhelm Bjerknes hus, Rom 105   Fordypningsdel fra 9-14 gang (11.09.04 - 15.11.04)  9-14. Fordypningsdel (MA) Her vil fokus og progresjon være preget av studentenes interesser; vi vil i noen grad, som Platon uttrykker det, ”gå dit logos tar oss”. Hovedstrukturen kan imidlertid antydes som følger. Modul I: Etisk begrunnelse. Foot, ”Virtues and Vices” (C&S), “Morality as a System of Hypothetical Imperatives”. Williams, ”Internal and External Reasons”. Hursthouse, “Virtue Theory and Abortion”. Slote, “Agent-Based Virtue Ethics” (C&S). Broome, ”Practical Reasoning”. Modul II: Følelsenes relevans. Cooper, “Reason, Moral Virtue, and Moral Value”, “The Psychology of Justice in Plato”, “An Aristotelian Theory of the Emotions”. Annas, “Aristotle on Pleasure and Goodness”. Watson, “On the Primacy of Character”. Baier, “What Do Women Want in a Moral Theory?” (C&S). Audi, “Acting From Virtue”. Modul III: Kritikk av dydsetikken. Wallach, “Contemporary Aristotelianism”. Schneewind, ”The Misfortunes of Virtue” (C&S). Louden, “On Some Vices of Virtue Ethics” (C&S).

Tidlig i MA-delen av kurset velges emne for individuell essayoppgave nr 3, som leveres 12. gang (maks 5 s; bedømmes av lærer). Denne siste innleveringen skal utgjøre en forbedret utgave av en av studentens tidligere innleveringer på kurset, og skal bl a inkorporere kommentarer fra faglærer. Hvis en av de to tidligere innleveringene utgjør begynnelsen til semesteressay/kort essay, skal denne tredje innleveringen utgjøre en revisjon av den andre tidligere innleveringen. Studentene deles i 4 nye grupper (Alfa, Beta, Gamma, Delta) 9. gang, og hver gruppe står for en presentasjon (20 minutter) med påfølgende diskusjon som gruppen selv har ansvar for å lede (25 minutter).

 

Publisert 6. mars 2005 06:30