Leselisten er retningsgivende for de kunnskaper som studentene forventes å tilegne seg i løpet av kurset. Verkene til skoleeksamen er merket med #
*#Descartes: Meditasjoner over filosofiens grunnlag, norsk utgave ved Asbjørn A. Aarnes, Oslo 1992 [Kompendium], eller andre utgaver. (ca. 60 sider).
#Pascal: Tanker om kristendommens sannhet, Norsk utgave ved A.J. Lutz, Oslo, Vidarforlaget, 1994, Kap. I-II, IV, VIII C. og IX (ca. 100 s).
Hobbes: Leviathan, kap. 13-21, 29 og 31-32. Mange engelske utgaver (ca. 120 s.).
Defoe: Robinson Crusoe, Mange engelske og norske utgaver (ca. 200 s.).
Holberg: Utvalgte tekster i kompendium, (ca. 125 s. ).
#Diderot og d’Alembert: artikkelen ”Encyclopédie” av Diderot i bind 5 av Encyklopedien. Finnes på engelsk i nettutgave http://quod.lib.umich.edu/d/did/, samt d’Alemberts kunnskapstre, ”Map of the system of human knowledge” i nettutgave http://quod.lib.umich.edu/d/did/tree.html eller andre utgaver. (c.a 50 s./80 s. i nettutgave)
Rousseau: Discourse on the origin of inequality,
Voltaire: Traktat om toleransen, finnes i Filosofiske brev. Traktat om toleransen. Norsk utgave ved Birger Huse, Oslo 2007, eller andre utgaver (ca. 125 s.).
*#Kant: "Et svar på spørsmålet: Hva er opplysning?", på engelsk i kompendium ”What is Enlightenment” eller andre utgaver. Finnes på norsk i J.G. Hamann, Opplysning og kors, ved Ø. Skar, Oslo 2003. (ca. 10 s.).
Wollstonecraft: Et forsvar for kvinnens rettigheter, Norsk utgave ved Toril Hanssen, Oslo 2003, eller andre utgaver. (ca. 210 s.).
Kommentarlitteratur
#Steven Shapin: Den vitenskapelige revolusjonen, Oslo 1999. eller andre utgaver (ca. 225 s.).
Hampson, Norman : The Enlightenment. An Evaluation of its Assumptions. Attitudes and Values, London 1968. ca. 280 s..
*Finnes som koompendier (opptrykk) i Kopiutsalget.