Pensum/læringskrav

Tekster merket * finnes i kompendier.

Pensum primærkilder:

Antikken

  • Augustin, Bekjennelser, bok 1-2, i Augustin: Bekjennelser, Oslo: Gyldendal, 1961 (el. senere), eller Augustin: Confessiones, Oslo: Samlaget, 1965/2009. 30 s.

  • Det gamle testamentet: 1 Samuelsbok kap. 1-3 og Salomos ordspråk kap. 3-4 og 13, i Bibelen, Oslo: Bibelselskapet, 1985 (og senere utg.). 8 s.

  • Det nye testamentet: Matteusevangeliet 1-2; Lukasevangeliet 1-2; Markusevangeliet 5,21-43; 9-10; Efeserbrevet 5,21-6,9, i (Det nye testamentet, Oslo: Bibelselskapet, 2005, bokmål/nynorsk). 16 s.

  • *Gregor av Nyssa, Makrinas liv, kap. 1-13, i Amadou, C. (red.), Østkirken, Oslo: Bokklubbene, 2002, 1-18. 17 s.

  • *Jakobs protevangelium, i Thomassen, E., Moxnes, H. (red.), Apokryfe evangelier, Oslo: Bokklubbene, 2001), s. 131-57. 26 s.

  • *Johannes Krysostomos, Om tom ære og oppdragelse av barn, kap. 1 og 16-90, i Laistner, M.L.W., Christianity and Pagan Culture, Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1951, 85-86, 93-122. 33 s.

  • *Quintilian, Institutio oratoria, bok 1.1-3 og 8, i Quintilian, Opplæring av talaren, Oslo: Samlaget, 2004, 49-79. 30 s.

  • *Tomas barndomsevangelium, i Thomassen, E., Moxnes, H. (red.), Apokryfe evangelier, Oslo: Bokklubbene, 2001), s. 159-76. 17 s.

Middelalderen og reformasjonstiden

  • *Abelard, ‘Til Astralabe, min sønn,’ i Levitan, W. (red.), Abelard & Heloise: The Letters and Other Writings, Indianapolis: Hackett, 2007, 294-301. 7 s.

  • *Kongsspeilet, Oslo: Bokklubbene, 2000, 1-6, 9-13. 10 s.

  • *Luther, Luthers store katekisme, forord og det 4. bud, i Hjelde, S. m.fl. (red.), Martin Luther: Verker i utvalg, bind 5, Oslo: Gyldendal, 1982, 240-45, 259-69. 15 s.

  • *Teresa av Avila, Historien om mitt liv, kap. 1-4, i Berdal, O., Teresa av Avila: Boken om mitt liv, Oslo: Bokklubben, 2008, 1-22. 21 s.
 

Opplysningstiden og pietismen

  • *Fénelon, Råd for oppdragelse av en datter, i Fénelon, F.S.M., Instructions for the Education of a Daughter, Bristol: Thoemmes, 1994, Contents, s. 1-32, 78-107. Ca. 50 s.

  • *Locke, Noen tanker om oppdragelse, i Locke, J., Some Thoughts Concerning Education, Oxford: Clarendon, 1989, s. 83-85, 103-18, 142-46, 171-81, 195-99, 207-15. 43 s.

  • *Pontoppidan, Erik, Sannhet til gudfryktighet, Tønsberg: Det evang.-luth. kirkesamfunn, 1972, 4-9, 44-52, 127-35. 20 s.

  • *Rousseau, Émile, eller om oppdragelsen, i Rousseau, J.-J., Émile, or Treatise on Education, Amherst, N.Y.: Prometheus, 2003, xli-xlv, 1-26, 41-57, 131-39, 259-69. 57 s.

  • *Wollstonecraft, Mary, Et forsvar for kvinnens rettigheter, Oslo: Bokklubbene, 2003, 19-29, 225-28, 237-46. 22 s.
 

Norge og moderne tid

  • *Bjerke, André, ‘De voksnes fest’ og ‘Barnet, natten og ordet’, i Bjerke, A., En hellig almindelig lek, Oslo: Bokklubben, 1974, 52-53. 2 s.

  • *Bjørneboe, Jens, ‘Eventyrene’ og ‘Ti bud til en ung mann som vil frem i verden’, i Bjørneboe, J., Samlede dikt, Oslo: Gyldendal, 1995, 51-53, 177-78. 3 s.

  • *Bjørneboe, Jens, ‘Skal vi sette våre barn på Steinerskolen’, i Bjørneboe, J., Samlede essays, Pedagogikk, Oslo: Gyldendal, 1996, 9-31. 22 s.

  • FNs erklæring om barnets rettigheter "(1959)" http://www.fn.no:8080/fn/fnavtaler/menneskerettigheter/erklaeringenombarnetsrettigheter

  • FNs konvensjon om barnets rettigheter, del I "(1990)" http://www.fn.no:8080/fn/fnavtaler/menneskerettigheter/fnskonvensjonombarnets_rettigheter. 10 s.

  • *Hagerup, Inger, Samlede dikt, Oslo: Bokklubben, 1985, 73-75. 3 s.

  • *Moe, Jørgen, I brønnen og i tjernet, i Moe, J., Dikt og prosa, Bergen: Eide, 1968, 71-77. 6 s.

  • *Munthe, Margrethe, ‘17de mai-sang for de små’, ‘Vi springer straks’ og ‘Lua av’, i Munthe, M., Kom skal vi synge, Oslo: Cappelen, 1985, 26-27, 42-43. 4 s.

  • *Sivle, Per, ‘Berre ein hund,’ i Sivle, P., Soger, Oslo: Samlaget, 1993, 36-60. 24 s.

  • *Wergeland, Henrik, barnedikt, i Ustvedt, Yngvar, Henrik Wergeland: Hjertelag, geni og ulykke, Oslo: Bokklubben, 1970, 345-53. 8 s.

Sekundærlitteratur, pensum:

  • Cunningham, H., Children and Childhood in Western Society Since 1500 (2. utg.), Harlow: Pearson, 2005, 238 (1. utg. fins i no. og da. overs., men ikke lenger i vanlig salg)65.

I kompendium:

  • *Asheim, I., ‘Martin Luther: Eksistensiell, bibelsk realisme, i Steinsholt, K., Løvlie, L. (red.), Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogisk idéhistorie fra antikken til det postmoderne, Oslo: Universitetsforlaget, 2004, 74-87. 13 s.

  • *Bakke, O.M., ‘‘La ingen ting være så viktig som å ha omsorg for barna’ – kristen oppdragelse hos Johannes Krysostomos,’ i Sandnes, K.O. m.fl. (red.), “‘Når jeg så skal ut i verden’ Trosopplæring for barn i antikken og den tidlige kristendom’, Trondheim: Tapir, 2009. 15 s.

  • *Fishman, S., ‘The History of Childhood Sexuality,’ Journal of Contemporary History 17 (1982): 269-83. 14 s.

  • *Gélis, J., ‘The Child: From Anonymity to Individuality,’ i Chartier, R. (red.), A History of Private Life, vol. 3: Passions of the Renaissance, Cambridge, Mass./London: Belknap/Harvard, 1989, 309-25. 16 s.

  • *Gundry-Volf, J.M., ‘The Least and the Greatest: Children in the New Testament’, i Bunge, M.J. (red.), The Child in Christian Thought, Grand Rapids, Mich.: Eerdmans, 2001, 29-60. 30 s.

  • *Hunt, P., ‘Childist Criticism: The Subculture of the Child, the Book and the Critic,’ i Signal: Approaches to children’s books 43 (1984): 42-59. 17 s.

  • *Rustad, L.M., ‘Mary Wollstonecraft: Frihet, likhet og humanisme,’ i Steinsholt, K., Løvlie, L. (red.), Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogisk idéhistorie fra antikken til det postmoderne, Oslo: Universitetsforlaget, 2004, 185-98. 13 s.

  • *Ruys, J.F., ‘Peter Abelard’s Carmen ad Astralabium and Medieval Parent-Child Didactic Texts,’ i Classen, A., Childhood in the Middle Ages and the Renaissance: The Results of a Paradigm Shift in the History of Mentality, Berlin/New York: de Gruyter, 2005, 203-27. 24 s.

  • *Steinsholt, K., Øksnes, M., ‘‘Stop making sense!’ Perspektiver på barn og barndom’, i Sagberg, S., Steinsholt, K. (red.), Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom, Oslo: Universitetsforlaget, 2003,19-43. 24 s.

  • *Stortz, E.M., ‘‘Where or When Was Your Servant Innocent?’ Augustine on Childhood,’ i Bunge, The Child in Christian Thought, 78-102. 24 s.

  • *Traina, C.L.H., ‘A Person in the Making: Thomas Aquinas on Children and Childhood,’ i Bunge, M.J. (red.), The Child in Christian Thought, Grand Rapids, Mich.: Eerdmans, 2001, 103-33. 30 s.

  • *Øksnes, M., Steinsholt, K., ‘‘Å kunne tegne som et barn!’ Perspektiver på Rousseau, modernistisk kunst og barnet som ideal’, i Sagberg, S., Steinsholt, K. (red.), Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom, Oslo: Universitetsforlaget, 2003, 216-38. 22 s.

  • *Aasgaard, R., ‘Uncovering Children’s Culture in Late Antiquity: The Testimony of the Infancy Gospel of Thomas’ i Horn, C.B. (red.), Children in Ancient Christianity, Tübingen: Mohr Siebeck, 2009, ca. 24 s.
 

Publisert 4. juni 2009 17:25 - Sist endret 4. juni 2009 17:41