Mummitrollet som fenomen og samleobjekt

I dette blogginnlegget skal vi få en liten smakebit på Mummitrollet som fenomen og samleobjekt.

Mummitrollet eller Moomin som det også heter, fikk sin start i 1945 gjennom barnebøker skrevet at Tove Jansson. Mummitrollet er et verdenskjent fenomen.
De aller fleste i dag har kjennskap til Mummitrollet og vennene hans, enten fra barnebøker, tegneserier eller andre ting. Mummitrollet bøkene er oversatt til
ca. 50 ulike språk.

Det finnes uendelige ulike produkter der ute som selges med Mummitroll motiver på.
Det som er mest populært i nå tiden er Mummi kopper. Koppene er produsert av en kjent porselensfabrikk Arabia helt siden 1950-tallet. Mange samler på ulike Mummi kopper, noen av de eldste kan ha stor verdi for samlere. Designet på koppene kan de fleste kjenne seg igjen i, siden koppene på et vis gjenspeiler menneskers følelser. Enten om det er tegninger eller motiver med glede, kjærlighet, tristhet eller mørke.

Emneord: Mummitrollet, Moomin, Arabia Av Annja Edyta Johansen
Publisert 11. okt. 2023 12:45 - Sist endret 12. okt. 2023 10:21
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.