I en verden hvor miljøbevissthet stadig får større plass i menneskers liv, blir forbrukere mer oppmerksomme på hvordan hverdagslige produkter påvirker miljøet. I løpet av de siste årene har stadig flere hverdagsprodukter som tidligere ble produsert i plast, gradvis gått over til mer miljøvennlige alternativer. De mest omdiskuterte av disse inkluderer eksempelvis plastsugerørs overgang til papp, eller plastbestikk som nå produseres i tre. Disse produktene har blitt gjenstand for massiv kritikk fra forbrukerne, og om engangsplast ikke hadde blitt forbudt av EUs plastdirektiv i 2021 ville nok de fleste gått tilbake til både sugerør og bestikk av plast.
Casper Jaworski
Den modernistiske ideen om at skjønnhet kan oppnås gjennom «ærlige materialer» og produksjonsmetoder ble realisert til det fulleste gjennom Arne Jacobsens bestikk «AJ-Cutlery». Siden det først ble vist under triennalen i Milan i 1957, har Jacobsens bestikk overskredet skiftende epoker og trender, og er i dag like forlokkende og moderne som for 66 år siden.
I en verden der glass i dagligtalen symboliserer skjørhet, står denne tidløse klassikeren som symbolet for «uknuselig». Picardie-glasset fra den franske glassprodusenten Duralex har blitt beskrevet som det «ultimate glasset skapt av mennesket» og er i dag standarden for hvordan mange tenker et drikkeglass ser ut.
Å designe objekter hvor funksjoner nærmest blir kamuflert til det ugjenkjennelige av eksentriske uttrykk, dyriske former og livlige farger har i dag blitt synonymt med det italienske designbyrået Alessi. Byrået har utfordret funksjonell og velkjent design innen husholdnings- og kjøkkenprodukter i over hundre år, og flere av kolleksjonene har i dag nærmest nådd kultstatus grunnet deres appellerende utseende. Med dette i tankene er det kanskje ikke særlig sjokkerende at et av Alessis mest kjente produkter kommer fra en skisse tegnet på en serviett.
![About-image](/studier/emner/hf/ifikk/KUN2201/blogg/include/om-bloggen-bilde.jpg)
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.