Picardie ble designet i 1954 av en ukjent designer, og har siden den tid blitt masseprodusert og sendt over hele kloden. Det uknuselige Picardie-glasset produseres i herdet glass, og markedsføres som over 2.5 ganger sterkere enn vanlig glass. I en reklameplakat fra 1958 er overskriften: «DURALEX er ikke dyrt i det hele tatt, og varer ti ganger lenger. FOR EN BESPARING!». Med sitt tidløse, stablebare design og markedsføring om å være uknuselig tok det derfor ikke lang tid før Picardie-glasset var å finne i utallige restauranter, kaféer og kantiner i store deler av verden.
Picardie har et øyeblikkelig gjenkjennelig design. Den enkle, men iøynefallende formen består av en forsiktig utbuktet kant og en solid, herdet glasskropp. De fasetterte sidene bidrar ikke bare til et stilrent uttrykk, men gir også muligheten til et bedre grep om glasset enn andre glass som ofte har en enkel rund flate. Hemmeligheten bak dette tidløse designet er at det er like funksjonelt som tidløst. Derfor er det kanskje ikke rart at Picardie-glasset har blitt imitert utallige ganger siden 1954. I dag finnes flere varianter av det fasetterte tulipanformede glasset i de fleste interiør-butikker.
Glassets markedsføring om å tåle dagliglivets påkjenninger samt enkle design har også åpnet opp for flere bruksområder. I dag serveres alt i fra kaffe til vin og desserter i glasset, noe som eliminerer behovet for flere typer glass. Så uansett om du nipper til espresso ved daggry eller hever et glass ved skumring, glir Picardie sømløst inn i enhver anledning.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere