Min "ting" er osteklokken Benny, designet av Benny Motzfeldt omkring 1960. For å forstå tingen min bedre, har jeg lest Mats Linders ganske ferske bok om Motzfeldt og hennes glasskunst. Det slo meg at vår kjente glassdesigners historie også er en del av historien til tre av våre viktige glasskunst-miljøer: Hadeland, Randsfjord og PLUS. Linder nevner, litt humoristisk, at Motzfeldt også hadde tre ektemenn (med tilhørende navnebytter), som har gjort det litt vanskelig å gjøre søk omkring hennes tidligste karriere...
Benny Motzfeldt (1909-1995) startet den best kjente del av sin virksomhet ved Christiania Glasmagasins tegnekontor i 1955, i stillingen etter Hermann Bongard. I begynnelsen var fokuset på mindre pyntegjenstander i glass. I 1960 kom altså osteklokken Benny, som sammen med en lokk-krukke ble vist frem på høstmønstringen til Foreningen Brukskunst i Kunstnernes Hus. Dette ble godt mottatt, og Benny ble utviklet til en hel serie glassprodukter.
Motzfeldt blåste ikke glass selv, men hun trivdes godt med å eksperimentere sammen med glassblåserne ved glassverket på Hadeland. Fra 1964 var Benny Motzfeldt den første kvinnelige formgiveren som tegnet kunstglass for Hadeland Glassverk. Gleden ved å være tett på håndverket i glasshytten, var trolig en årsak til at Motzfeldt i 1967 gikk over til naboen og rivalen, Randsfjord Glassverk. Her var miljøet mindre og tettere, og det var mulig å eksperimentere mer: "På mange måter tok Randsfjord en stor risiko da de ga Motzfeldt kunstnerisk frihet. Hennes kunstglass var svært forskjellig fra fra det som ble laget ved de tre andre norske glassverkene...Hun brukte ulike oksider, emaljer og stålnetting i glasset", skriver Linder.
Initiativtakeren til brukskunstsenteret PLUS i Fredrikstad var designgründeren Per Tannum, som også sto bak Bonytt. PLUS skulle både være et brukskunstsenter og et kontaktpunkt mellom formgiverne og industrien. I 1970 fikk Benny Motzfeldt jobben som kunstnerisk leder. Hun vekslet mellom å produsere kunstglass og produktserier. PLUS ble i løpet av kort tid landets fremste miljø innen glassdesign. Miljøet på Hadeland Glassverk hadde stagnert, Magnor hadde problemer med å skape sin egen identitet, mens Randsfjord ikke fant noen god erstatter for Benny Motzfeldt. "Samtidig traff PLUS blink med Motzfeldts nye, serieproduserte modeller og unike kunstglass. Det ekspressive uttrykket var en reaksjon mot stilen Scandinavian Design. Folk ønsket farger og organiske former", fastslår Mats Linder.
Litteratur
Linder, Mats. Benny Motzfeldt: Glasskunst. Fredrikstad: Papiret forlag, 2021.
Kunstindustrimuseet. Glasskunstneren Benny Motzfeldt. Oslo: Kunstindustrimuseet, 1973.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere