«Made in Italy» - økonomisk og kulturelt bakteppe for Italias nasjonale designkultur

Dyktige produsenter og produktutviklere skapte innovative designprodukter og bidro til Italias stolthet, eksport og nasjonale designkultur

Bildet viser det italienske flagget vaiende i vinden, mot en blå himmel

Det italienske flagget fungerer som et ikon for Made in Italy (Bilde: www.madeinitaly.org)

Etter andre verdenskrig var Italia ødelagt, og et av de fattigste landene i Europa, med analfabetisme, sult og fattigdom. I 1946 ble kongedømmet opphevet og den første republikken etablert. Det kristelig-demokratiske parttiet (DC) vant valget i 1948 med støtte fra Vatikanet, kirken og amerikanerne. Landet skulle bygges opp igjen. Strategien var å samarbeide for å få til økonomisk vekst. Politisk ble det lagt til rette for å etablere og drive bedrifter. Bankene ga lån. Bedriftsskatten var lav og trenden med å utvikle de små familiebedriftene i nord akselererte. Offentlige kostnader ble holdt tilbake for å sikre en lav inflasjon til fordel for arbeiderne. Fattige bønder fra syd ga opp de karrige jordlappene sine og flokket til industribyer som Torino, Milano og Genova i nord for å fylle de nye jobbene. Hele systemet var så fruktbart at det har blitt kalt et «økonomisk mirakel».

Produktutvikling og design

Fabrikkene som hadde produsert krigsmateriell ble gjort om til å lage hverdagsprodukter med god design for italienerne. Produktutviklingen skjedde i små verksteder. Erfarne utviklere samarbeidet med med den nye generasjonen for å designe nye produkter. Teknikerne kunne ha flere jobber, slik at kunnskap ble delt og kompetansen ble høy. Etterspørselen var stor og alle samarbeidet for å få varene raskt frem til forbrukerne.

Hjemmene manglet det meste

Film og kino hadde en voldsom vekst og påvirket de unge. Den statlige TV-kanalen RAI ble etablert i 1954 og et populært underholdningsprogram, Carosello, introduserte reklame for mat, kjøleskap, vaskemaskiner, mopeder osv, som starten på konsumerismen. 

Ved å eksportere flere varer enn de importerte kunne Italia øke sitt bruttonasjonalprodukt, slik at de kunne bygge veier og annen infrastruktur. 

«Made in Italy»

Italienske varer som mote, skinnvarer, møbler, husholdningsapparater, skrivemaskiner, mopeder og biler ble effektivt produsert og var populært både i Italia og konkurransedyktig i Europa. Produktene ble markert med «Made in Italy», som tegn på kvalitet og god, italiensk design og produksjon. Det var starten på den italienske designkulturen. Initiativet kom ikke fra den italienske staten, men fra bedriftene selv.

Den offisielle nettsiden www.madeinitaly.org ble etablert i 2004 av ITPI, organisasjonen for  italienske produsenter. I sitt manifest vektlegger de den økonomiske dimensjonen.

Italia med en ryggrad. Tekst på italiensk
«Italienske produkter er landets ryggrad, landet faller sammen uten.» (Foto: tipi.it)

Så følger en annen jobb med å selge og markedsføre italiensk design slik at forbrukerne tar med seg produktene hjem…

Blogginnlegg 2

Neste blogginnlegg vil handle om en italiensk produsent kjent for god, italiensk design: Alessi


Kilder:
  • Basert på min eksamensoppgave i ITA2501 Italiensk historie i det 19. og 20. Århundre (kandidat 9005): “La trasformazione economica dell`Italia dopoguerra a oggi”
  • Martinuz, Mauro. (2022). 100 anni di design italiano. Siracusa: LetteraVentidue
  • www.Madeinitaly.org
  • www.itpi.org
Emneord: Italia, italiensk, design, produktutvikling, nasjonaldesign, designidentitet Av Dagmar Bern
Publisert 9. okt. 2023 18:58 - Sist endret 9. okt. 2023 18:58
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.