Eline Skjæringrud

Publisert 20. nov. 2023 13:14

På tross av beskjeden markedsføring, har Le Labo siden deres oppstart i 2006 blitt en av verdens ledende nisjeparfymemerker. De fokuserer på kvalitetsingredienser samt unike kombinasjoner, og beskriver seg som kompromissløse. De har blitt et kultfenomen i parfymebransjen gjennom sin enormt suksessfulle parfyme Santal 33, som kom ut i 2011. Duftnotene er få, men desto mer komplekse, og består av Sandeltre, lær, papyrus, Sedertre fra Virginia, kardemomme, fiol, iris og amber.

Publisert 7. nov. 2023 12:00

I 2019 ble Dior Sauvage Storbritannias bestselgende parfyme, kun 4 år etter sin utgivelse. Parfymen er  i dag en av de aller mest solgte herreparfymene verden over. På tross av at parfymen har gått gjennom en rekke flankere, med varierende duftnoter, har  essensen av duften bestått - mye takket være dens berømte maskuline preg, hvor det friske møter det krydrete. Toppnotene er pepper og kalabrisk bergamot. Midtnotene er sichuanpepper, lavendel, rosepepper, vetiver, patchouli, geranium og elemi. Bunnnotene er ambroxan, sedertre og labdanum.

Publisert 23. okt. 2023 12:00

Jacques Guerlains var en av vår tids mest innflytelsesrike parfymører, med en estimert produksjon på rundt 400 dufter. Shalimar ble hans magnus opus, og har blitt stående som en arketype for orientalske parfymer. Den reklamerte seg som “The international symbol of elegance”. Toppnotene består av sitrus, bergamot, sitron, mandarin og sedertre; midtnotene er iris, patchouli, vetiver, jasmin og rose; basenotene er vanilje, røkelse, lær, opoponax, Civet, sandeltre, tonkabønne og musk.

Publisert 8. okt. 2023 12:00

I 2014 ble parfymen Black Opium ble lansert av Yves Saint Laurent, under regi av daværende kreative direktør, Heidi Slimane. Nesene bak parfymen, altså parfymørene, er Nathalie Lorson, Marie Salamagne, Olivier Clesp, og Honorine Blanc. Black Opium er en “Rock’n’roll” parfyme som skulle fremheve en mørkere og litt mystisk side av varemerket, og duftprofilen var opprinnelig rettet mot en litt yngre målgruppe. Toppnotene er pære, rosepepper, appelsinblomst; midtnotene er kaffe, jasmin, bitter mandel, og lakris; basenotene er vanilje, patchouli, kasjmir- og sedertre.

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.