Black Opium, The New Feminine Fragrance

I 2014 ble parfymen Black Opium ble lansert av Yves Saint Laurent, under regi av daværende kreative direktør, Heidi Slimane. Nesene bak parfymen, altså parfymørene, er Nathalie Lorson, Marie Salamagne, Olivier Clesp, og Honorine Blanc. Black Opium er en “Rock’n’roll” parfyme som skulle fremheve en mørkere og litt mystisk side av varemerket, og duftprofilen var opprinnelig rettet mot en litt yngre målgruppe. Toppnotene er pære, rosepepper, appelsinblomst; midtnotene er kaffe, jasmin, bitter mandel, og lakris; basenotene er vanilje, patchouli, kasjmir- og sedertre.

Edie Cambell kampanje med black opium, black opium parfymeflaske, Zöe Kravitz kampanje

Parfymeflasken er dekorert med paljettlignende glitter, som kan assosieres med en stjernedekket natthimmel. Designet spiller på en glamrock-estetikk, der det prangende forbundet med glamour, møter det røffe forbundet med rock. Black opium er en nytolkning av den meget suksessfulle YSL-parfymen Opium, som kom ut i 1977. Den opprinnelige Opium parfymen vakte kontrovers, da Yves Saint Laurent ble anklaget for å promoterte rusmisbruk, noe denne moderne nytolkningen valgte å spille på. Både gjennom glamrock-estetikken til flasken og en branding som henvendte seg til den opprørske kvinnen. Noen av ansiktene til kampanjen har vært Edie Cambell, og Zöe Kravitz og slagordet var “Black Opium, the new feminine fragrance”. 

Å dyrke avhengighet

Parfymen, spiller på avhengighet. Hvorvidt dette var intendert ved lanseringen av  den første opium-parfymen, er usikkert. Men grunnet den massive suksessen serien fikk, kan man på sett og hvis si at det for mange ble en avhengighet. I et intervju med den ene skaperen av duften, Nathalie Lorson, forteller hun at ideen var at notene til en grad skulle stemme overens med navnet “black opium”. Hvor det første som slo dem var duften av kaffe, som såklart er svart, og ganske avhengighetsskapende. I tillegg spilles det en del på kontraster i duftprofilen. En av de er mørket- via noter som kaffe, sorte vaniljebønner, patchouli og sedertre som også bringer en tyngde; og lyset- via noter som jasmin og appelsinblomst. En annen mer konseptuell kontrast ligger i at opium som rusmiddel assosieres med en form beroligende og sedativ følelse, mens duftprofilen gjennom sitt energiske espresso-shot og friske innslag av rosèpepper og pære skal oppleves mer oppkvikkende. For å sitere Lorson i sin beskrivelse av parfymen  “Black Opium is that addictive shot of coffee in the morning, that boost of adrenaline, that modern energy that you need and share."

En annen kvinne

I Parfymeverdenen er det vanlig å skille mellom dag-parfymer og natt-parfymer, Black opium er reklamert som en natt-parfyme. Lanseringsvideoen ble utgitt sommeren 2014, med modellen og skuespilleren Edie Campbell i hovedrollen. Videoen fremstiller en nattscene i en storby, hvor en mystisk kvinne forlater leiligheten sin. Hun løper gatelangs til et smug, hvor hun møter en mann. Hun ter seg forførende, før hun snur seg og sprayer seg med parfymen. Natt-aspektet ved parfymen ble underbygd videre i dens tredje utgave, flankeren Black opium nuit blanche, som lot seg inspirere av natt-festivalen til Paris - byen som aldri sover. Markedsføringen spiller på flere aspekter som forbindes med nattelivet, både det uforutsigbare, det mystiske og det vulgære.

Black opium sin markedsføring som en glamrock-parfyme underbygger dette. Du har det vulgære, mystiske, og instinktive som forbindes med rock’n’roll, samtidig som du har det elegante, sensuelle og feminine som forbindes med glamour. slagordet “the new feminine fragrance” spiller på nettopp denne nye kvinnen som ikke bare forbindes med sarte blomster og søte frukter, men som noe mer. Da hun ble spurt om hvem denne parfymen er skapt for, svarte Lorson “It is for women who follow their desires and instincts, who choose to break the codes, assume their individuality, and live their lives according to their own rules. There is something full of desire and hypnotizing in the Black Opium story." Black Opium har sånn sett blitt stående i parfymeverden som et ikon for identitetsmarkerende parfymer, ettersom den tilbød en arketype for en ny mer individuell feminin identitet.  Kanskje er det dette som gjorde parfymen til Yves Saint Laurents mest solgte parfyme noensinne? 

Kilder

 

 

 

Emneord: mote, parfyme, design, kaffe Av Eline Skjæringrud
Publisert 8. okt. 2023 12:00 - Sist endret 11. okt. 2023 12:13
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.