Santal 33, You. Are. Free.

På tross av beskjeden markedsføring, har Le Labo siden deres oppstart i 2006 blitt en av verdens ledende nisjeparfymemerker. De fokuserer på kvalitetsingredienser samt unike kombinasjoner, og beskriver seg som kompromissløse. De har blitt et kultfenomen i parfymebransjen gjennom sin enormt suksessfulle parfyme Santal 33, som kom ut i 2011. Duftnotene er få, men desto mer komplekse, og består av Sandeltre, lær, papyrus, Sedertre fra Virginia, kardemomme, fiol, iris og amber.

Bildet kan inneholde: væske, flaske, løsning, væske, glassflaske.

Parfymen startet egentlig som et duftlys, som ble så populær at man kunne lukte den kjente duftprofilen overalt i Soho i New York, enten i en luksuriøs hotellobby eller hos en rekke innflytelsesrike moteprofiler. Ryktene sier til og med at Jennifer Lopez bestilte i gjennomsnitt 50 krukker av duftlyset i mnd. Hvordan kan et så lite nisje-parfymehus, med et enkelt laboratorium i New York, bli så suksessfullt? På nettsidene til Le Labo har de et manifest som starter slik:

Bildet kan inneholde: font, rektangel.

Definisjonen av en nisje i markedskontekst er når en markedsgruppe har en rekke felles, gjerne unike/spesielle behov, hvor de oppsøker et spesifikt marked for å få det. En attraktiv nisje gjør det ikke mulig for kunden å oppfylle disse behovene fra andre steder, og slik opprettholder de suksessen. Det som er viktig for et nisjemarked vil derfor være å skille seg ut som spesialister innen sitt fagområde. Le Labo kan man si oppfyller nettopp kravene til en attraktiv nisje. De ville ha et annet parfymefokus, ett som var kjønnsløst, et som fant ingrediensene sine på etisk grunnlag, et som fokuserte på ivaretagelse av miljø, både i en naturmessig forstand, men også i forbindelse med gode arbeidsforhold for arbeiderne sine. Ikke minst skiller de seg ut gjennom deres avvisning av tradisjonell markedsføring. 

Ved spørsmål om hva Santal 33 var inspirert av svarer Fabrice Penot, den ene grunnleggeren av selskapet: “Do you remember the old Marlboro ads? A man and his horse in front of the fire on a great plain under tall, blue evening skies – a defining image of the spirit of the American West with all it implied about wilderness and personal freedom. Our Santal scents were born from this fantasy as an olfactive homage to this great myth.” Som en hyllest til den amerikanske midtvesten inneholder parfymen blant annet en mer maskulin lærnote som minner om cowboyen, men den har også iris, som lener duften tilbake til det feminine og rene. Parfymen i sin helhet var ikke lett å skape, de var gjennom hundrevis av modifikasjoner før de kom fram til den endelige duften. For å ivareta nisje-aspektet er det en siste hemmelig note, som gjør det umulig for andre merker å lage kopier.

Bildet kan inneholde: font.

For å styrke forholdet sitt til kundene, bruker de flere virkemidler Blant annet ved å la kunden få observere og nærmest ta del i parfymeprosessen. Derfor er butikken deres lagt opp som et åpent laboratoium.

We wanted to propose an alternative — not only in the perfume itself, but also by showing the backstage of perfume creation sharing the craftsmanship behind a true fine fragrance. By working with the best artisans and partners in the world, by freshly hand-preparing every perfume to the order, by a permanent reverence to craftsmanship, we decided to challenge the perfume status quo.

Kjernen i Le Labo mener skaperne, Fabrice Penot og Eddie Roschi, er følelser. Følelser som vekkes i individet når de lukter på noe i laboratoriet deres. Derfor mener de at det er kritisk at markedsføringen er strippet vekk, og det samme gjelder designet og beskrivelsene. Det eneste kunden trenger å vite er ingrediensene og kjærligheten som er lagt i blandingen, resten av historien ligger i kundens hender.  Parfymeflasken understreker denne individualiteten, parfymen skal være din, derfor personaliserer de flasken din for deg i butikk, hvor emballasjen printes ut med navnet ditt på og klistres på den ellers meget anonyme parfymeflasken. Parfymen lages gjerne fersk for deg in store, og hvis du vil ha det lille ekstra, graverer de også på reiseflasken din. 

Hele komposisjonen til santal 33, har resultert i nettopp en hyllest til en storslått myte, men denne gang i kraft av en parfyme som gjennom sin underlighet, har fanget massen. En Elle-artikkel oppsummerer nisjeparfymen slik: Loved by everyone from Alexa Chung to Jodie Comer, Santal 33 is a scent that has transcended its cult status, ending up somewhere between the unknown and the ubiquitous: celebrated by fragrance heads, yet still deliciously satisfying to reveal to an uninitiated acquaintance….. Santal 33 represents a willingness to take a risk, but only a tiny one: it’s unusual, but you’re safe in the knowledge that no one has ever actually disliked it.

Kilder:

https://emirateswoman.com/exclusive-interview-le-labo-founders-fabrice-penot-eddie-roschi/

https://no.wikipedia.org/wiki/Nisje_(marked)

https://www.lelabofragrances.com/about-us.html#manifesto

https://elle.com.sg/2020/10/19/beauty-le-labo-cofounder-fabrice-penot-cult-fragrance-interview/

https://www.elle.com/uk/beauty/a38940952/le-labo-santal-33/

 

Emneord: Nisje, kult, parfyme Av Eline Bakke Skjæringrud
Publisert 20. nov. 2023 13:14 - Sist endret 22. nov. 2023 13:03
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.