Blogginnlegg 4. Vinylens Gjenoppstandelse

Innenfor musikkens verden har LP-platen opplevd en gjenoppblomstring, dukkende frem fra dens tilsynelatende død av kassettens og CD-ens hånd. Det som en gang ble ansett som utdatert teknologi, er nå blitt en ettertraktet samlegjenstand og identitetsmarkør. Som diskutert i forrige blogginnlegg, skaper materialet brukt i LP-plater, PVC, miljøbekymringer på grunn av dets giftighet. Til tross for dette har vinylformatet sett en gjenoppblomstring i popularitet, og det reiser interessante spørsmål om kryssingen av kulturell nostalgi og miljøansvar. 

 Miljøkonsekvenser av Vinylproduksjon 

Vinylplater er laget av PVC, et materiale kjent for sin miljøskadelige påvirkning. Ironien ligger i den økologisk uvennlige sammensetningen av vinylplaten som blir omfavnet i en tid som blir stadig mer bevisst på økologiske problemer. Når forbrukerne vekker sin kjærlighet for vinylens analoge varme til live, oppstår det et økende behov for å adressere miljøpåvirkningen av produksjonen. 

 Vinylens Gjenoppstandelse 

Vinylens gjenoppblomstring fanget oppmerksomheten til både musikkentusiaster og musikkindustrien, med trenden som fikk fart rundt 2006. Bare i USA har vinylsalget opplevd en jevn årlig økning på omtrent 30 % (RIAA, 2019), noe som markerer det som det raskest voksende fysiske formatet for musikkgjengivelse. Tilsvarende trender er observert globalt (IFPI, 2019), og understreker at tendensen er global i denne kulturelle endringen. 

Miljøpåvirkning av Musikkstrømming 

Noe uintuitivt, har musikkstrømmetjenester kommet med en miljøkostnad. Prosessen med å strømme musikk fra skyen bidrar med mellom 200 000 og 300 000 CO2-ekvivalenter per år. Strømming innebærer i hovedsak tilgang til musikk lagret på fjerntliggende servere, ofte plassert i massive datasentre. Disse datasentrene, hovedsakelig plassert i USA, er avhengige av kraft hovedsaklig fra fossile brensler, og legger til den miljømessige fotavtrykken av digital musikkforbruk. 

 Vinylens Miljøvennlige Egenskaper 

Vinyls holdbarhet og relative kostnadseffektivitet sett opp mot andre fysikse medier gjør det til et tilgjengelig og brukervennlig forbrukerprodukt. Denne tilgjengeligheten utvidet ikke bare tilgjengeligheten av musikk, men lette også kommodifiseringen og distribusjonen av musikk i større skala. Vinylens comeback samsvarer med en bredere transformasjon i musikkens sosiotekniske infrastruktur, som omformer forbruksmønstre og lyttevaner (Fuentes et al., 2019). 

Forståelsen av Endringene i Forbrukermønstre 

Vinylens gjenoppblomstring er en del av en bredere transformasjon i musikkens sosiotekniske infrastruktur og den påfølgende omorganiseringen av forbruksmønstre og forbrukerens lyttevaner. Denne transformasjonen samsvarer med en større bevegelse mot økt tilgjengelighet og bærbart musikkforbruk, og reflekterer en underliggende logikk rettet mot å gjøre varer mer tilgjengelige ved å strømlinjeforme anskaffelsesprosesser og redusere kostnader. 

Denne paradigmatiske forståelsen strekker seg utover musikkens verden til andre bransjer. Forskjellige sektorer, fra mote til møbler, har adoptert kostnadseffektive løsninger som speiler prosessene i hurtigmatindustrien for å forbedre tilgjengeligheten. Reisebransjen har også gjort reising så praktisk og kostnadseffektivt at masseturisme nå betraktes som en trussel mot UNESCOs verdensarvsteder. 

Foreløpig Konklusjon  

Tilbakekomsten av vinylplater et flerdimensjonalt fenomen som vever sammen kulturell nostalgi, miljøhensyn og skift i forbrukeratferd. Mens vi nyter sjarmen til LP-ene, er det avgjørende å vurdere miljøpåvirkningene og utforske bærekraftige alternativer innen det stadig endrende musikkforbrukslandskapet. 

  

Kilder: 

Brennan, Matt, og Kyle Devine. "The Cost of Music." Popular Music 39, nr. 1 (2020): 43-65. 

 Friedlander, Joshua P. 2019. «YEAR-END 2019 RIAA MUSIC REVENUES REPORT.» Recording Industry Association of America 2019. https://www.riaa.com/wp-content/uploads/2020/02/RIAA-2019-Year-End-Music-Industry-Revenue-Report.pdf

Schauman, Sebastian, Kristina Heinonen, og Maria Holmlund. "Crafting Customer Insight: What We Can Learn from the Revival of the Vinyl Record." Business Horizons 64, nr. 2 (2021): 261-71. 

"IFPI GLOBAL MUSIC REPORT 2019." States News Service, 2019. 

Emneord: LP-Plate, Miljø og bærekraft, markedsføring
Publisert 21. nov. 2023 14:27 - Sist endret 21. nov. 2023 14:27
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.