Hello Kitty er overalt, men hva er årsaken til at hun er så populær, og hvordan har hennes design utviklet og endret seg gjennom tidene? I dette siste blogginnlegget bruker jeg Miho Tsukamotos artikkel Hello Kitty's Popularity and Its Change of Representation (2015) for å diskutere dette.
Ingrid Skrede
"Hello Kitty is not a cat. She’s a cartoon character. She is a little girl. She is a friend. But she is not a cat. She’s never depicted on all fours. She walks and sits like a two-legged creature. She does have a pet cat of her own, however, and it’s called Charmmy Kitty." (Christine Yano under den retrospektive utstillingen Hello! Exploring the Supercute World of Hello Kitty på det Japanske Amerikanske Nasjonale Museet i Los Angeles i 2014)
Shintaro Tsjui og selskapet Sanrio står bak 'verdens mest kjente katt': Hello Kitty. Det ikoniske designet har overlevd i konkurransedrevne leketøys- og tegneserie-markeder i snart 50 år, og skapt smil på ansiktene til folk i hele verden over flere generasjoner.
Siden januar 1971 har brasilianske gangveier vært pyntet med egg-formede telefonkiosker designet av Chu Ming Silveira. Disse ble kalt ‘orelhão’, som betyr ‘stort øre’ på portugisisk. På den tiden var det betydelig mindre tilgjengelighet på telefoner sammenlignet med i dag. Derfor var man avhengig av brukervennlighet hos telefonkioskene.
![About-image](/studier/emner/hf/ifikk/KUN2201/blogg/include/om-bloggen-bilde.jpg)
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.