Filmen Barbie inkluderer så godt som hele Mattels historiske dukkesortiment, i tillegg til de kjente figurene Barbie og Ken, og den nyintroduserte karakteren Weird Barbie. Å inkludere dukker som har blitt tatt ut av produksjon, styrker publikums kjennskap til brandet Barbie.
Kjersti-livesdottir-thorkildsen
Gjennom karakteren Weird Barbie, aktualiserer filmen Barbie idéen om at det uperfekte også har en plass i Barbieverden. Karakteren kan forstås som en demonstrasjon av innsikt i forbrukeratferd, et forsøk på inklusivitet og en utvidelse av Mattels merkevare. Samtidig føyer den seg i rekken av de lukrative special edition-dukkene lansert post filmpremiere.
Filmen Barbie kan forstås som et forsøk på relansering og reaktualisering av Mattels stjerneprodukt, men aktiviserer også biroller i Barbieuniverset. For å forstå Barbies rolle i samtidens populærkultur, er det nærliggende å sette søkelyset på hennes motpart, som oftest havner i hovedpersonens skygge.
Med den nylig lanserte filmen Barbie, reintroduserer regissør Greta Gerwig publikum for et 64 år gammelt kulturikon. Slike «brandopics» inviterer til refleksjon rundt balansen mellom kunst og kommersialitet, og kultur- og merkevareprodukters rolle og funksjon i samtiden.
![About-image](/studier/emner/hf/ifikk/KUN2201/blogg/include/om-bloggen-bilde.jpg)
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.