Kjersti-livesdottir-thorkildsen

Publisert 21. nov. 2023 21:09

Filmen Barbie inkluderer så godt som hele Mattels historiske dukkesortiment, i tillegg til de kjente figurene Barbie og Ken, og den nyintroduserte karakteren Weird Barbie. Å inkludere dukker som har blitt tatt ut av produksjon, styrker publikums kjennskap til brandet Barbie.  

Publisert 7. nov. 2023 22:52

Gjennom karakteren Weird Barbie, aktualiserer filmen Barbie idéen om at det uperfekte også har en plass i Barbieverden. Karakteren kan forstås som en demonstrasjon av innsikt i forbrukeratferd, et forsøk på inklusivitet og en utvidelse av Mattels merkevare. Samtidig føyer den seg i rekken av de lukrative special edition-dukkene lansert post filmpremiere.

Publisert 24. okt. 2023 23:29

Filmen Barbie kan forstås som et forsøk på relansering og reaktualisering av Mattels stjerneprodukt, men aktiviserer også biroller i Barbieuniverset. For å forstå Barbies rolle i samtidens populærkultur, er det nærliggende å sette søkelyset på hennes motpart, som oftest havner i hovedpersonens skygge.

Publisert 11. okt. 2023 16:37

Med den nylig lanserte filmen Barbie, reintroduserer regissør Greta Gerwig publikum for et 64 år gammelt kulturikon. Slike «brandopics» inviterer til refleksjon rundt balansen mellom kunst og kommersialitet, og kultur- og merkevareprodukters rolle og funksjon i samtiden.

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.