The discontinued: Barbieuniversets glemte persongalleri

Filmen Barbie inkluderer så godt som hele Mattels historiske dukkesortiment, i tillegg til de kjente figurene Barbie og Ken, og den nyintroduserte karakteren Weird Barbie. Å inkludere dukker som har blitt tatt ut av produksjon, styrker publikums kjennskap til brandet Barbie.  

Bildet kan inneholde: lilla, rosa, underholdning, scenekunst, magenta.

Foto: Mashable/Mattel. 

Barbie og de andre 

Utgåtte modeller er kanskje det fremste eksemplet på Barbie som kulturelt samtidsspeil. Fra begynnelsen var Mattel raske med å supplere Barbieuniverset med ulike karakterer. Fire år etter den første Barbiedukken kom på markedet i 1959, dukket den gravide Midge-dukken opp i butikkhyllene. Året etter så Allan, Midges mann og Kens bestevenn, dagens lys. Begge dukkene har vært tatt ut av produksjon og relansert en rekke ganger, ofte som respons på kritikk. Særlig Midge har blitt kritisert for å ‘promotere’ tenåringsgraviditet.

I nyere tid, er Video Girl Barbie, lansert i 2010, og Sugar’s Daddy Ken, lansert i 2009, eksempler på Mattels forsøk på å treffe både zeitgeist og ulike konsumentgrupper. Video Girl Barbie inkluderte et kamera, med kameralinse forkledd som smykke, og skjerm på dukkens rygg. Idéen var at dukken kunne brukes til å ta opp filmsnutter fra hverdagen. Imidlertid ble Video Girl Barbie tvunget ut av produksjon av FBI, som fryktet at dukkens innebygde kamerafunksjon skulle brukes i langt mindre uskyldig øyemed. Sugar’s Daddy Ken, på sin side, var rettet mot et voksent publikum, og ble lansert som en del av Mattels Palm Beach-serie. I forbindelse med lanseringen poengterte Mattel at den medfølgende hunden heter Sugar, derav navnet, men understreket også dukkens målgruppe. Hvorvidt produktnavnet var ment som et forsøk på en delvis tilslørt, dagsaktuell spøk, er uvisst.

Bildet kan inneholde: fottøy, sko, skulder, nakke, erme.
Foto: Mattel. 

Beyond Barbie 

Mattels forsøk på å utvide produktkatalogen har tidvis vært uttrykk for dårlig dømmekraft. Å inkludere det utgåtte sortimentet i filmen og dertil ironisere over egne feilberegninger i filmen Barbie, vitner om tilsynelatende god selvinnsikt. Kombinasjonen av å gi stereotypiske Barbie en eksistensiell krise og Ken store identitetskvaler parallelt med introduksjonen av Weird Barbie og alle Mattels dukker som har gått ut av produksjon, styrker publikums relasjon til Mattels merkevare og dens historie.

Som nevnt i tidligere blogginnlegg, har Mattel lansert en mengde merch i forbindelse med filmen. I forkant av filmens premiere ble det også gjennomført en omstendelig kampanje, men det var først etter at publikum strømmet til kinosalene at salget tok seg opp. Sammenlignet med tall fra juli-august 2022, økte Mattel omsetningen med 25% de samme månedene i 2023. Filmen har blitt omtalt både som et kulturfenomen og et globalt box office-fenomen, og det er nærliggende å anta at økt profitt var en stor motivasjon bak filmproduksjonen. Imidlertid viser dette også med all tydelighet at det er filmen, forstått som en kompleks, velprodusert to timers reklamekampanje for Mattels stjerneprodukt, som skaper resultater gjennom å reaktualisere Barbie som konsept i samtidskulturen og styrke publikums relasjon til Barbie som brand. Samlet sett kan man si at filmen og responsen, både kulturelt og økonomisk, understreker Barbies relevans som ikonisk kulturspeil.

Litteratur og kilder

Busis, Hillary. 2023. Barbie’s Weirdo Dolls: All About Midge, Earring Magic Ken, and More. Vanity Fair. https://www.vanityfair.com/hollywood/2023/07/barbie-weird-discontinued-dolls

Hamadeh, Yasmeen. 2023. Meet Sugar Daddy Ken, Midge and ‘Barbie’s other discontinued dolls. Mashable. https://mashable.com/article/barbie-movie-all-the-discontinued-barbies-explained

Kavilanz, Parija. 2023. Barbie toy sales shoot up 25% after film’s release. CNN Business.
https://edition.cnn.com/2023/09/13/business/barbie-toy-sales-circana/index.html

Kenney, Erin. 2023. Mattel tried to report financials. All anyone wanted to talk about was ‘Barbie’. NPR. https://www.npr.org/2023/07/27/1190378734/mattel-tried-to-report-financials-all-anyone-wanted-to-talk-about-was-barbie

Presnell, Riley. 2023. Mattel’s Long, Weird History of Recalled Barbie Dolls. Collider.
https://collider.com/recalled-barbie-dolls/

 

Av Kjersti Livesdottir Thorkildsen
Publisert 21. nov. 2023 21:09 - Sist endret 21. nov. 2023 23:42
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.