Barbie og de andre
Utgåtte modeller er kanskje det fremste eksemplet på Barbie som kulturelt samtidsspeil. Fra begynnelsen var Mattel raske med å supplere Barbieuniverset med ulike karakterer. Fire år etter den første Barbiedukken kom på markedet i 1959, dukket den gravide Midge-dukken opp i butikkhyllene. Året etter så Allan, Midges mann og Kens bestevenn, dagens lys. Begge dukkene har vært tatt ut av produksjon og relansert en rekke ganger, ofte som respons på kritikk. Særlig Midge har blitt kritisert for å ‘promotere’ tenåringsgraviditet.
I nyere tid, er Video Girl Barbie, lansert i 2010, og Sugar’s Daddy Ken, lansert i 2009, eksempler på Mattels forsøk på å treffe både zeitgeist og ulike konsumentgrupper. Video Girl Barbie inkluderte et kamera, med kameralinse forkledd som smykke, og skjerm på dukkens rygg. Idéen var at dukken kunne brukes til å ta opp filmsnutter fra hverdagen. Imidlertid ble Video Girl Barbie tvunget ut av produksjon av FBI, som fryktet at dukkens innebygde kamerafunksjon skulle brukes i langt mindre uskyldig øyemed. Sugar’s Daddy Ken, på sin side, var rettet mot et voksent publikum, og ble lansert som en del av Mattels Palm Beach-serie. I forbindelse med lanseringen poengterte Mattel at den medfølgende hunden heter Sugar, derav navnet, men understreket også dukkens målgruppe. Hvorvidt produktnavnet var ment som et forsøk på en delvis tilslørt, dagsaktuell spøk, er uvisst.
Foto: Mattel.
Beyond Barbie
Mattels forsøk på å utvide produktkatalogen har tidvis vært uttrykk for dårlig dømmekraft. Å inkludere det utgåtte sortimentet i filmen og dertil ironisere over egne feilberegninger i filmen Barbie, vitner om tilsynelatende god selvinnsikt. Kombinasjonen av å gi stereotypiske Barbie en eksistensiell krise og Ken store identitetskvaler parallelt med introduksjonen av Weird Barbie og alle Mattels dukker som har gått ut av produksjon, styrker publikums relasjon til Mattels merkevare og dens historie.
Som nevnt i tidligere blogginnlegg, har Mattel lansert en mengde merch i forbindelse med filmen. I forkant av filmens premiere ble det også gjennomført en omstendelig kampanje, men det var først etter at publikum strømmet til kinosalene at salget tok seg opp. Sammenlignet med tall fra juli-august 2022, økte Mattel omsetningen med 25% de samme månedene i 2023. Filmen har blitt omtalt både som et kulturfenomen og et globalt box office-fenomen, og det er nærliggende å anta at økt profitt var en stor motivasjon bak filmproduksjonen. Imidlertid viser dette også med all tydelighet at det er filmen, forstått som en kompleks, velprodusert to timers reklamekampanje for Mattels stjerneprodukt, som skaper resultater gjennom å reaktualisere Barbie som konsept i samtidskulturen og styrke publikums relasjon til Barbie som brand. Samlet sett kan man si at filmen og responsen, både kulturelt og økonomisk, understreker Barbies relevans som ikonisk kulturspeil.
Litteratur og kilder
Busis, Hillary. 2023. Barbie’s Weirdo Dolls: All About Midge, Earring Magic Ken, and More. Vanity Fair. https://www.vanityfair.com/hollywood/2023/07/barbie-weird-discontinued-dolls
Hamadeh, Yasmeen. 2023. Meet Sugar Daddy Ken, Midge and ‘Barbie’s other discontinued dolls. Mashable. https://mashable.com/article/barbie-movie-all-the-discontinued-barbies-explained
Kavilanz, Parija. 2023. Barbie toy sales shoot up 25% after film’s release. CNN Business.
https://edition.cnn.com/2023/09/13/business/barbie-toy-sales-circana/index.html
Kenney, Erin. 2023. Mattel tried to report financials. All anyone wanted to talk about was ‘Barbie’. NPR. https://www.npr.org/2023/07/27/1190378734/mattel-tried-to-report-financials-all-anyone-wanted-to-talk-about-was-barbie
Presnell, Riley. 2023. Mattel’s Long, Weird History of Recalled Barbie Dolls. Collider.
https://collider.com/recalled-barbie-dolls/
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere