Weird Barbie: stereotypiske Barbies antitese

Gjennom karakteren Weird Barbie, aktualiserer filmen Barbie idéen om at det uperfekte også har en plass i Barbieverden. Karakteren kan forstås som en demonstrasjon av innsikt i forbrukeratferd, et forsøk på inklusivitet og en utvidelse av Mattels merkevare. Samtidig føyer den seg i rekken av de lukrative special edition-dukkene lansert post filmpremiere.

Bildet kan inneholde: smil, frisyre, øyevipper, underholdning, rosa.

Foto: ScreenRant

Ikke rar, men rare

I motsetning til Barbie og Ken som ble lansert i overgangen mellom 50- og 60-tallet, og følgelig er i midten av 60-årene, er Weird Barbie en tilsynelatende ung, ny figur. Imidlertid er konseptet velkjent: en Barbie-dukke som opprinnelig har vært ‘perfekt’, men fremstår noe annerledes etter en mer eller mindre gjennomtenkt makeover. Antakeligvis har oppdagelsen av at Barbies blonde manke ikke vokser ut igjen etter en klipp, vært en tøff innføring i konsekvenstenkning for mange barn verden over. Samtidig kan tilstedeværelsen av en figur som skiller seg ut blant de stereotypiske Barbiedukkene med ujevn frisyre, tusjstreker og kreative antrekk, være en lærepenge om at det også finnes rom og aksept for det uperfekte.

Filmen Barbie poengterer denne innsikten. Weird Barbie representerer en dukke som har blitt lekt mye med over tid, og bærer tydelig preg av det. Skuespiller Kate McKinnon gestalter den originale og eksentriske karakteren, beskrevet som “the keeper of everyone’s weirdness” – en sjamanlignende figur som har opparbeidet seg livsvisdom og kunnskap de stereotypiske Barbiene ikke besitter. Når filmens hovedperson kastes inn i en eksistensiell krise, er det Weird Barbies viten om den virkelige verden som blir redningen. Like fullt er det Weird Barbie som står i kulissene og rydder opp etter at Ken endevender Barbielands samfunnsstruktur. Selv om de ‘perfekte’ Barbiene i utgangspunktet holder seg unna Weird Barbie, blir møtet mellom det stereotype og det asymmetriske en demonstrasjon i annerledeshetens viktighet og verdi.

Foto: Warner Bros. / Mattel

The value of weirdness

Også her er filmen et speilbilde av sin samtid. Mangfold, inkludering og viktigheten av å være seg selv, flaws and all, er høyaktuelle temaer anno 2023. Dessuten er følelsen av å være annerledes og uperfekt godt kjent for de fleste, og Weird Barbie kan i så måte leses som et symbol på selvaksept – vi er alle Weird Barbie. Karakteren er intet mindre enn "relatable", og hennes plass i filmen kan styrke publikums relasjon til Barbie som mangfoldig konsept og merkevare. Likevel, kan man stille spørsmål ved Mattels valg om å lansere karakteren som en del av produktkampanjen post filmpremiere. For noen er dette et bevis på at Mattel ikke forstår hva Weird Barbie faktisk representerer: det individuelle, kreative og unike uttrykket som kun oppstår når en Barbie blir et DIY-prosjekt. Flere har også påpekt at dukken ikke er weird nok. Det eksentriske og kreative er nedtonet og flytter fokuset vekk fra de positive egenskapene som assosieres med Weird Barbies viktige annerledeshet. Det masseproduserte er sjeldent individuelt eller unikt, men ofte lukrativt. Riktignok inkluderer Mattel en kontrasterende figur til den stereotypiske Barbiedukken i sitt produktutvalg, men hvis målet er å feire Weird Barbies annerledeshet, burde kanskje dukken hatt mer til felles med filmkarakteren.

Foto: Warner Bros.

I tråd med Ruth Handlers visjon om Barbie som et samtidsspeil, utvider Weird Barbie rammen for hva Barbie som konsept kan romme og gir samtidig tidsånden materiell form. Weird Barbie er en tydelig antitese til den tradisjonelle Barbiedukken, og et uttrykk for at kulturen også omfavner annerledeshet. Og, selv om Weird Barbie som karakter og produkt først har blitt lansert i 2023, har barn siden 60-tallet selv utfordret Barbies stereotypiske uttrykk med saks, tusj og kreativitet. Muligens har de unike Barbiene som befinner seg på roteloft i de tusen hjem også spilt en rolle i den enkelte Barbie-eiers verdsettelse av det uperfekte.

Litteratur og kilder

Cohen, Rebecca. 2023. "The Weird Barbie Mattel is selling isn't Weird enough". Insider. https://www.insider.com/weird-barbie-mattel-kate-mckinnon-character-selling-isnt-weird-enough-2023-8

Entwistle, Brady. 2023. "The Concept of Weird Barbie Explained by Director & Kate McKinnon". Screen Rant. https://screenrant.com/barbie-movie-weird-barbie-explained-gerwig-mckinnon/

Hedash, Kara. 2023. "Mattel's Real Weird Barbie Doll Misses The Point Of Kate McKinnon's Movie Character". Screen Rant. https://screenrant.com/weird-barbie-doll-mattel-movie-miss-point-character/

Ingall, Marjorie. 2023. "We Are All Weird Barbie". Readers Digest.

Av Kjersti Livesdottir Thorkildsen
Publisert 7. nov. 2023 22:52 - Sist endret 7. nov. 2023 23:14
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.