Mathea Saric

Publisert 21. nov. 2023 17:34

I forrige blogginnlegg presenterte jeg noe av bakgrunnen for hvordan Memphisgruppen sin Mizar vase kunne gi uttrykk for en frigjøring ved å se på kollektivets tilknytning til radikalt design. I dette innlegget vil jeg utføre en estetisk analyse av objektet for å forstå mer av overflatens betydning for designets idé.

Publisert 7. nov. 2023 17:47

Ettore Sottsass designet Mizar vasen i 1982 for Memphis Milano. Det fargesprakende objektet leker med amforaens form og er en fryd å se på. Bak fargene og formen lusker det imidlertid en stille protest mot fremmedgjøringen av det moderne mennesket, som tok form ved en søken etter infantil kreativitet.

Publisert 21. okt. 2023 14:35

Designkollektivet Memphis Milano sitt mål om å frigjøre seg fra modernismens lenker, fyrte opp under ønsket om å skape en ny internasjonal stil. Denne stilen kommer til syne der designobjekter endte med en uventet og leken form, som kan sies å ha utviklet seg ved kryss-eksperimentering med en rekke kulturelle og arkitektoniske fenomener. Dette er tydelig eksemplifisert ved kollektivets ikoniske Tawaraya sofa.

Publisert 9. okt. 2023 20:47

Sterke farger, geometriske former og snirklete mønstre. Er dette noe som kategoriserer barnelekedesign eller dyre møbler? Det Italienske designkollektivet Memphis Milano utfordret modernismens rasjonalitet med møbler som kan kategoriseres som å gi uttrykk for en grotesk lekenhet. Deres mest kjente objekt, Carlton-reolen, gir en god pekepinn på at et av hovedprinsippene de arbeidet under var at formen ikke skulle stoppe ved funksjonen.

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.