“It’s now the female gaze”
Stine-skalstad
![](https://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/KUN2201/blogg/H2023/stine-skalstad/a949235d-e752-447e-b93f-5fab84ce12b0.jpeg)
Det beste eksemplet på hvordan kvinnen blir markedsført som en vare i Playboy er kanskje innlysende: gjennom konseptet «Playmate of the Month», der en mer eller mindre naken kvinne fikk pryde midtsideoppslaget i den aktuelle månedens utgave.
Fordelingen av det økonomiske markedet i det moderne samfunnet er preget av en tydelig dikotomi: menn produserer og kvinner kjøper.
Playboy - Entertainment for Men
Playboy sin historie kan leses som et symptom på et samfunn som aktivt markedsførte den nakne kvinnen som en vare tilgjengelig for menn. Magasinets berømte «centerfolds», altså midtsideoppslag, blir selve apoteosen av kvinne som vare.
![About-image](/studier/emner/hf/ifikk/KUN2201/blogg/include/om-bloggen-bilde.jpg)
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.