En evolusjon av Nintendo Reklamer

Nintendo er en spillgigant som har formet spillverdenen. Med sine spill som gjør at du er i din egen verden til sine konsoller, har det blitt et stort selskap. Ikke bare har det satt et preg på spillverden, men også satt et preg på reklameverdenen fra sin begynnelse på 80 – Tallet. Nintendo har gjennomgått en transformasjon gjennom sine reklamer, som viser endringer av normer i samfunnet.

Bildet kan inneholde: smil, oransje, gest, finger, fritid.

De tidligste reklamene Nintendo (NES) kom med var enkle og viser rett til spillet eller konsollen de promoterer. Dette var noe som ga det et nostalgisk perspektiv og introduserer spillerne til karakterer i spillet.  Siden har reklamene gått fra klisjerte nerder i briller til tegneserier til modeller i trange bukser. Nintendo har alltid laget kreative reklamer som man også kan se på som nostalgiske. Det startet med tegneserier eller animasjoner hvor karakterene i spillet er på skjermen, som maskoter. På 90 tallet kom de med reklamer som viser slagord som eksempel «It’s-m Me, Mario», fra de nostalgiske karakterene Mario og Luigi. På 2000 – tallet begynte de å gi ut spillkonsoller som du kunne ta med hvor du ville, og begynte å gi ut slagordet «Play anywhere, anytime». Nintendo sine reklamer har både vært rare, søte og grove. Dette er reklamer vist både på tv, men også andre steder, som eks avis, et blad eller på pakningen til andre ting. Reklamen var veldig minimalistisk i begynnelsen, før det ble mere komplekst. Det gikk fra å vise produkter rett ut til kjøperen, til å gjøre det så vanskelig og forså som gjorde at det tar vekk fra kjernebudskapet. Nintendo er i dag skapt for å reklamere til alle, men sånn var det ikke før.  Reklamen som de kom med på 90 – tallet er blir kanskje ikke akseptert i dag. Det gikk fra seksuelle reklamer som viser hvor mye folk er avhengig av Nintendos Gameboy, til grove reklamer med mye innhold. De fleste reklamene som innholdet mennesker viste ofte menn, reklamene ble rett og slett laget for å fremme at Nintendo er for menn. Noe som viser et ganske endimensjonalt bilde av spillere. For eksempel det å fremme en ung mann som er plastret foran skjermen for å fremme spillet. Noe som er veldig stereotypisk og det blir fortsatt brukt i dag. I dag har de fleste reklamer gått over til å vise en familie som spiller. Noe som gjør at det fremmer Nintendo til alle aldersgrupper, overskrider både kjønnsbarrierer, men også aldersbarrierer. Det viser at alle kan spille, at det samler familie og venner. På grunn av dette er det flere som kjøper produkter fra Nintendo, spesielt spill.

Emneord: Nintendo, spill, teknologi, Reklame Av Thea Leonora Larssen
Publisert 7. nov. 2023 20:44 - Sist endret 7. nov. 2023 20:44
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.