Nintendo og stereotyper

Nintendo har, med mange andre spillgiganter, en del stereotypier. I flere av spillene de kom med var stereotypene innebygd i fortellingene i spillene. Som normalt gjenspeiler datidens og noe nåtidens samfunnsnormer.

Bildet kan inneholde: tegnefilm, font, illustrasjon, begivenhet, fiktiv karakter.

Grunnlaget for disse kjønnsbaserte rollene i spill kan man se over alt. Fra helten som alltid er mann, til kvinnen som alltid er i fare. Dette la grunnlaget til kjønnsbaserte stereotyper som har vart i flere år. Det er ikke bare i spillene disse stereotypene er, men stereotypene strekker seg utover selve spill fortellingene og dette infiltrerte markedsføring området og reklame området. Reklamer var ofte brukt som stereotypiske markedsføringsstrategier, reklamene innhold ofte unge menn som var oppslukt av spilling. At spilling generelt bare er en mannlig hobby. Dette gjorde at folk så på spilling som en mannlig aktivitet. Det ble en forsterkning av stereotypier som bidra til en smal representasjon av spillere. Nintendo Switch har bevisst forsøkt å bryte disse stereotypene. Nintendo har aktivt med en inkludering av folk med ulike bakgrunner, aldre og kjønn. Nintendo Switch viser at spill er for alle, og hvem som helst kan spille. Nintendo har til slutt gjorde ganske mye anstrengelser for å komme vekk fra de tradisjonelle kjønnsbaserte stereotypier innenfor spill. De vil endre miljøet de jobber i, samt endre tilnærmingen til spill generelt, både i medier og underholdninger. Denne endringen er ikke bare begrenset til spill, men også arbeidsmiljø og dens vidre utviklingen av spill.

Emneord: Spill, stereotyper, teknologi Av Thea Leonora Larssen
Publisert 21. nov. 2023 23:39 - Sist endret 21. nov. 2023 23:39
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.