Nintendo Switch: En konsoll for generasjoner

Design og visuell kultur er en del av livene våre, selv om vi kanskje ikke legger merke til det i hverdagen. Nintendo Switch er både et viktig design i spill verden og viktig i visuell kultur. Nintendo Switch har gjort at man kan ta med spillet ut fra hjemmet, så hvordan spiller design en rolle her?

Bildet kan inneholde: gest, finger, duppeditt, kommunikasjonsenhet, rekreasjon.

Designet til å spille on - the - go.

Nintendo ble grunnlagt i 1889 av Japan, hvor de produserte alt mulig av spill. Fra spillkort til arkadespill, Til kjente karakterer som Mario, til håndholdte spillkontroller som Gameboy. Til Nintendo Switch som er en av de siste game konsollene de har lansert. Nintendo har laget mange spill konsoller og spill. Nintendo har gått fra arkadespill til håndholdte spillkonsoller. De har byttet design på kontrollerne flere ganger og til slutt har de gitt ut Nintendo Switch.

Nintendo Switch ble laget med design og mobilitet som bakgrunn. Den er i likhet med PlayStation som er en full spillkonsoll, bare on – the – go. Denne spillkonsollen er bærbar liten og lett, noe som gjør det enkelt og tilgjengelig for de fleste. Man kan velge om man skal sette den i dokken og spille på TV eller om man bare holder den i hånden. Designet med Joy kontrollene som man kan ta ifra skjermen gjør det enklere for å gjøre bevegelser. Designet gjør det både lettvint for alle, både barn og voksene. Denne viser en tydelig designpresentasjon hvor det lar spillerne enkelt skifte mellom spillmoduser. Designet viser tilpasningsevne og viktigheten av brukeropplevelse.   

 

Nintendo Switch eller Gaming konsoller generelt mener mange er for de unge. De fleste i de rikere land har vokset opp med noe spill, og senere vokset ut av det. Nintendo er en av dem. Nintendo har sine prinsipper gjennom historien. Gjennom spillindustrien har de forpliktet seg til å lage spill som er tilgjengelige for alle. De har lagd spill som får med personer i alle aldere, ferdigheter og forskjellige bakgrunner. Dette har spilt en viktig rolle i å både forme suksess, men også identitet. De har tatt med karakterer som eldre har vokset opp med f.eks Donkey kong og Mario, fra arkade spill til Gameboy. Nintendo sine spill har muligheten til å samle mennesker, har muligheten til å skape minner, samt at det skaper underholdning til alle. Nintendo Switch har muligheten til å ta med spillet hvor som helst noe som får alle til å delta.

https://venturebeat.com/games/what-is-nintendo-switch-everything-you-need-to-know-about-the-new-console/

http://www.designlife-cycle.com/nintendo-switch

https://www.delve.com/insights/the-good-enough-design-of-the-nintendo-switch

 

Emneord: Nintendo, Nintendo Switch, teknologi, spill Av Thea Leonora Larssen
Publisert 10. okt. 2023 15:08 - Sist endret 11. okt. 2023 14:44
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.