Batteritid og ladetid, mobilprodusenters viktigste salgsargument gjennom tidene

Den første mobilen, The Brick, var kun nyttig for å ta korte samtaler. Med ti timers lading for tretti minutters taletid, var det begrenset hvor mye info som ble formidlet gjennom denne håndholdte enheten. I begynnelsen var det økt batteritid og lavere ladetid som var hovedfokus i utvikling, samt at mobilen skulle bli lettere.

mobiltelefon

Motorola StarTAC

 

Ni år etter Motorolas DynaTAC 8000X, The Brick, kom på markedet i 1983 begynte det å skje mer i utviklingen av mobilen. Den 3. desember 1992 ble den første tekstmeldingen sendt fra en mobil til en annen og nettet gikk fra 1G til 2G. I 1994 kom IBM med den første smartphone med touchscreen. Det var ikke en fargeskjerm og den hadde mange begrensninger, men IBM Simon kunne by på kalender, adressebok, alarmklokke, kalkulator og digital notatbok og solgte totalt 50.000 eksemplarer før den ble tatt av markedet. I 1994 kom også Nokia med sin modell 9000 Communicator, som hadde full qwerty-tastatur hvor man kunne sende og motta e-mails og fax.

 

Motorola StarTAC

Vekten og mobiliteten på mobilen var stadig et tema og Motorola lanserte i 1996 sin første clamshell mobil, StarTAC som veide 88 gram og i reklamene ble det fokus på dens størrelse og vekt. Mobilen hadde et utskiftbart lithium-ion batteri, og var den første som introduserte vibrering i stedet for ringelyd som varsling. Prisen var derimot høy og lå på $999 da den først ble lansert. Den ble veldig populær og ble solgt i over 60 millioner eksemplarer verden rundt. og grunnet sin popularitet ble det utviklet en mengde tilbehør til denne mobilen, blant annet en PDA som kunne festes til mobilen. den ble mer enn dobbelt så tykk, men oppfylte behov for de som ønsket funksjoner som å kunne skrive notater m.m. 

Bildet kan inneholde: mobiltelefon, kommunikasjonsenhet, bærbar kommunikasjonsenhet, duppeditt, font.

 

Videre utvikling

Bildet kan inneholde: anlegg, telefoni, duppeditt, kommunikasjonsenhet, grå.
Nokia 3310 med Snake

Flere funksjoner ble etter hvert pakket inn i mobilen. Skjermene ble større og inkluderte etter hvert farger. Funksjoner som internett-oppkobling og mulighet til å surfe på telefonen. Å kunne endre ringetoner ble mulig, til også å inkludere selvvalgte sanger. I Japan lanserte de i 2000 den J-SH04, den første mobilen med kamera.

Nokia ga oss en mobil med spill og man satt og spilte Snake på mobilen når man hadde noen minutter ledig. Vi gikk videre til 3G og de muligheten det ga i forhold til surfing på mobilen.

Bildet kan inneholde: duppeditt, mobiltelefon, telefoni, kommunikasjonsenhet, lydutstyr.Firmaene Sony og Ericsson slo seg sammen og ga oss Sony Ericsson Z1010 i 2003, med egen knapp for videosamtaler og i 2006 gjorde de mobilen til en bærbar musikkspiller i sin Sony Ericsson W810.

I 2007 kom Apple med sin første iPhone og etter den kom har smarttelefonene med alt av funksjoner vært fokus på videreutvikling av mobiltelefoner. Stadig bedre kamera, lengre batteritid, mer minne, raskere operativsystemer er det de promoterer ved hver nye lansering. Fra mobilens begynnelse hvor fokuset lå på vekt, batteritid og ladetid, er dette fortsatt noe av det viktigste som promoteres når de største firmaene i dag lanserer sine nyeste utgaver.

 

Av Vibeke Hermo
Publisert 18. nov. 2023 18:54 - Sist endret 19. nov. 2023 13:49
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.