Bil-telefonen - et skritt nærmere en mobil telefon

Den 17. juni 1946, i en bil i St.Louis strekker en mann hånden frem og tar et telefonrør frem fra under dashbordet på bilen han sitter i og gjennomfører en telefonsamtale. Dette var en historisk hendelse som skulle bli starten på det som til slutt skulle bli den første fullt ut mobile telefon. 

bil telefon

En Southwestern Bell ansatt tester bil-telefonen i St. Louis, 1946 (Courtesy AT&T Archives and History Center.)

I mer enn ti år hadde utviklerne ved AT&T sin forskningsenhet jobbet for å oppnå dette. Denne etterlengtede teknologien var derimot kun tilgjengelig i utvalgte byer og hovedveier og det var begrenset hvor mange som kunne benytte seg av det trådløse nettverket som var tilgjengelig. Grunnet begrenset kapasitet og kostbar teknologi var det to år senere kun 5000 kunder som benyttet seg av muligheten og de plasserte ca 30.000 samtaler i uken. Til sammenligning blir det hvert sekund i verden i dag utført 156.000 samtaler. 

Bildet kan inneholde: bil, landkjøretøy, kjøretøy, dekk, hjul.
Bil-telefonens batteri fylte nesten hele baggasjerommet

Plassmessig var det slik at man faktisk trengte en bil for å frakte rundt på denne bil-telefonen. Den veide over 35 kg og trakk såpass mye kraft ut av batteriet at når den var i bruk kunne det hende at bilens hovedlys mistet effekt. Det var heller ingen billig affære å benytte seg av den. Tilsvarende dagens kurs ville det kostet et par tusen for en samtale, så det var stort sett direktører i store firmaer som hadde dette tilgjengelig.

 

 

Mobilnettverket

Allerede i 1947 hadde en mann med det passende navnet Donald H Ring  unnfanget ideen om et fungerende mobilnettverk, med flere master og mottakerenheter spredt omkring i en by og langs veier, med muligheten til at mobilsignalene flyttet seg sømløst mellom mastene etterhvert om brukeren forflyttet seg. Teknologien derimot for at dette skulle fungere eksisterte ikke, og det var dette utviklerne jobbet med, men det var avhengige av en tredjepart, og til slutt var det utvikling av nettverket fremfor telefonene som hemmet tempoet i utviklingen av mobiltelefoni.

Det var AT&T i samarbeid med Motorola som lå foran med utviklingen av bil-telefonen, og det var dette samarbeidet og samtidig frykten for konkurranse som gjorde at Motorola iherdig jobbet med å utvikle den første helt mobile telefonen.

Martin Cooper

Motorola sin egen ingeniør Martin Cooper var mannen som stod bak mye av utviklingen av bil-telefonen, og senere den første håndholdte mobilen. Allerede da bil-telefonen hadde vært i bruk en periode advarte Copper fremfor Michigan State Highway Commission om faren ved å bruke bil-telefonen mens man kjørte bilen. “Det burde være en lås så man ikke kan slå nummeret mens man kjører."

Farah Fawcett's Custom 1970 C3 Corvette med pelskledd bil-telefon
Farrah Fawcett's Custom 1970 C3 Corvette med pelskledd bil-telefon

Designet på disse telefonene var i utgangspunktet ganske like, da det var avhengig av mye bagasjeplass til batteriet og det var som regel et rør og en tallskive ved dashbordet i bilen. Men fantasien hadde ingen grenser og man så individuelle tilpasninger i forskjellige biler. Farah Fawcett valgte å ikle sin bil-telefon med fluffy plysj.

Batteriene ble etter hvert mindre og dette gjorde at det utviklet seg flere muligheter til å frakte med seg telefonen. Hvordan telefonen ble separert fra bilen skal sees i neste blogginnlegg.

Kilde:

https://ethw.org/The_Foundations_of_Mobile_and_Cellular_Telephony

https://www.messynessychic.com/2019/06/28/a-surprising-compendium-of-carphones-dating-back-to-the-1940s/

 

Av Vibeke Hermo
Publisert 23. okt. 2023 14:05 - Sist endret 23. okt. 2023 14:05
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.