Martin Cooper og Utviklingen av Den Første Mobiltelefonen

Både Gordon Gekko fra filmen Wall Street fra 1987 og Patrick Bateman fra filmen American Psycho fra 2000 portretterer finansmiljøet i New York i 80-tallets beryktede jappetid. De er begge høyt opp i finansverdenen, og forbrukere av det beste av det beste som markedet kunne by på på den tiden. Vi ser dyre dresser, luksuriøse leiligheter og ikke minst, de er avbildet med et produkt som ikke var allemannseie før senere på 90-tallet.
En Motorola DynaTAC 8000x.

Mobiltelefon, motorola, kommunikasjon

Den første samtalen fra en håndholdt enhet, NY 1973.

Bildet kan inneholde: rektangel, gass, kontorutstyr, hvitevare, bildeler.
Mobira Senator, Nokia

Arbeidet med å få bil-telefonens batteri ned til håndterbar størrelse tok relativt lang tid. Det var en telefon som ble kalt den første mobilen som faktisk veide 9,8 kg, Nokia sin Mobira Senator. Jeg skal ikke snakke så mye om den her, da vekten gjorde at den ikke kan kalles den første håndholdte mobilen . I forrige blogg-innlegg nevnte jeg Martin Cooper, mannen bak bil-telefonen. Men få vet om den bemerkelsesverdige historien bak mannen som stod bak denne nyskapende oppfinnelsen - Martin Cooper.

Martin Cooper

Martin Cooper, født den 26. desember 1928, er en amerikansk ingeniør og entreprenør. Han ble utdannet ved Illinois Institute of Technology, og hans karriere innen telekommunikasjon startet i Motorola, et av de ledende selskapene innen radiokommunikasjon på den tiden. På 1970-tallet var kommunikasjonssystemer hovedsakelig basert på faste linjer og bærbare enheter var store og tunge. Martin Cooper innså imidlertid potensialet i å gjøre kommunikasjon mer mobil og tilgjengelig for folk i bevegelse. Med dette målet for øyet begynte han å arbeide med et team av ingeniører for å utvikle den første fullt ut mobile telefonen.

Motorolas DynaTAC 8000x

I 1973 presenterte Martin Cooper og hans team, som i tillegg til Cooper bestod av Motorolas sjefsdesigner Rudy Krolopp og John Mitchell, tidligere sjef for Moto sin kommunikasjonsavdeling, verden for den første fungerende mobile telefonen, som de kalte Motorola DynaTAC 8000X. Denne banebrytende enheten veide over en kilo og målte omtrent 25 centimeter i høyden. Den var langt fra dagens elegante og lette smarttelefoner, men den representerer begynnelsen på en teknologisk revolusjon. Kallenavnet på den var beskrivende nok “The Brick”.
DynaTAC 8000X hadde en skjerm som viste nummeret du ringte, og den kunne lagre opptil 30 telefonnumre. Batterilevetiden var imidlertid begrenset, med bare rundt 30 minutters taletid før den måtte lades igjen, og ladetiden var på opp til 10 timer. Til tross for disse begrensningene var dette et stort skritt fremover, og den første mobiltelefonen la grunnlaget for utviklingen av moderne trådløs kommunikasjon.Bildet kan inneholde: produkt, bildesign, duppeditt, utgangsenhet, kontorutstyr.

Den aller første samtalen fra en håndholdt enhet

En av de mest kjente øyeblikkene i mobiltelefonens historie fant sted den 3. april 1973, da Martin Cooper tok den første offentlige samtalen på en mobiltelefon. Han ringte sin rival, Joel Engel, som jobbet for Bell Labs, et annet ledende selskap innen telekommunikasjon på den tiden som også jobbet mot å produsere den første mobile telefonen. Gående på gaten i New York sier han til Joel Engel; “Joel, I'm calling you from a cell phone, a real handheld portable cell phone.” Dette historiske øyeblikket markerte begynnelsen på en ny æra i kommunikasjonsteknologi.

Ti lange år fra fødsel til i butikk

Etter lanseringen av DynaTAC 8000X begynte mobiltelefonene gradvis å utvikle seg og bli mer tilgjengelige for folk flest. Teknologien ble forbedret, og størrelsen på enhetene ble redusert betydelig. Den kommersielle versjonen av den mobilen Martin Cooper ringte fra ble først lansert i 1983. Da var den krympet ned til under 1 kg i vekt, men den var dyr. Prisen var over 2500 dollar så det var ikke hvermannsen som kunne kjøpe den. På tross av at prisen var dyr så var det fortsatt venteliste for å få tak i en. Og de som man kunne se med den var blant annet menn i finansverdenen. En vanlig reklamefilm var en mann i dress med stresskoffert med en Motorola DynaTAC 8000X i hånden. Og det var derfor en selvfølge at Gordon Gekko og Patrick Bateman var utstyrt med akkurat denne telefonen i Wall Street og American Psycho.

Patrick Bateman, fra filmen American Psycho (2000), spilt av Christian Bale
Patrick Bateman spilt av Christian Bale, med sin Motorola DynaTAC 8000x.
Av Vibeke Hermo
Publisert 5. nov. 2023 17:50 - Sist endret 6. nov. 2023 19:50
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.