Skjønnhet når man ikke kan legge til eller trekke fra noe uten at det blir dårligere

Brno Chair av Mies van der Rohe ble produsert av Bauhaus skolen i 1929-1930. Det er en enkel og elegant stol, som bygger på skolens lære om å bringe designet tilbake til sin enkleste form, sin essens. Et enkelt design kan nemlig være noe av det vanskeligste å lage.

Bauhaus var en eksperimentell skole i Tyskland fra 1912, drevet av kunstnere, ingeniører og designere. Den ble etterhvert stengt av nazistene, som ville ha en mer klassisk kunstscene. Det var et tett samarbeid mellom lærere og elever, og har skapt en rekke ikoniske kunstnere og designere i etterkant.

 

Denne stolen er basert på det konseptet av å få stolen tilbake til sin enkleste form, og å ta bort alle unødvendige deler. Det er en elegant og enkel stol med behagelige linjer. Det harde metallet fører med seg mykheten, og det myke læret er formet hardt og rett. Det gir en illusjon av noe svevende. Denne stolen er i mine øyne veldig spennende da den tar bort så mye elementer til den grad at den blir unik igjen. I estetisk filosofi kan skjønnheten defineres av det stadiet hvor du verken kan legge til eller ta bort en del uten å ødelegge helheten. Dette er en del som stammer helt tilbake til Aristoteles, men blir relevant i kunsten de siste 500 årene.

 

Bauhaus stolene er svært ettertraktet i dag, og Brno Chair er et godt brukt eksempel på modernistisk design. Den blir fortsatt produsert av Knoll, og ble i 2001 lagt inn i UNESCOS verdensarv-liste. I 1976 ble den vist på MoMa.

Publisert 8. nov. 2023 00:00 - Sist endret 8. nov. 2023 00:02
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.