Designeren av denne modulærsofaen er, som tidligere nevnt, sveitsiske Ubald Klung. Selv sier han at inspirasjonen er trukket fra stiene langs fjellsiden i alpene hvor kuer går opp og ned for å beite. Disse hyllene av stein er også å kjenne igjen i norsk natur, for eksempel her på Ålfotbreen. Med syv lag skumplaster dekket i naturfarget lær bygges denne tolkningen av tykke steinflak rundt en rektangulær base. Dette ender i en likevel fremmed og nesten alien form, selv om man kan trekke likhetstrekk til noe man kjenner. Sofaen ser unik og original ut, og inviterer til kreativitet og lek i sittemetoden.
Sofaen tilrettelegger nemlig i høyeste grad for egne løsninger. Ikke bare i det at du kjøper en og en modul og kan sette den sammen på utallige måter - den kan bli så lang du bare vil, gå i en spiral, man kan sitte rygg mot rygg i et kryss eller man kan lage noe som ligner en conversation pit, populært på 60-tallet. Den inviterer også til egne løsninger når det kommer til bruk. Man vil klatre, sitte i de merkeligste høyder, slenge seg rundt. Det blir et sosialt møbel, da om man sitter flere i bare en modul vil det virke naturlig og gøy å finne sine egne plasser. På mange måter fører dette mennesket tilbake til sin urform da vi er laget for å sitte rundt i naturen. Man satt på stokker, i hyller, på gresset, på små hauger - det var lek og nysgjerrighet i hverdagen. Med et møbel som så direkte trekker linjer til fjellet så er det et forsøk på å overvinne de stive sofaene og rette stolene som har vørt populære siden møbelindustrien startet. Da New York Times lagde sin artikkel hvor de ba kjente designere liste opp sine mest komfortable møbler, var Marc Thorpe rett på sak og først i artikkelen med sin omtale om Terrazza.
For selv og Terrazza er en luksuriøs sofa med et slående design, vil jeg ikke kalle den elegant. Den er heller laget for å slenge seg rundt, for å slappe av, for å binde de to menneskene som sitter i den sammen i en felles lek. Den er interaktiv både i det visuelle og i aktiviteten å sitte, og den er lett gjenkjennelig. De Sede har laget en rekke spennende design, spesielt under designeren Ubald Klung, men denne markerer seg i mine øyne som den beste. Først kun estetisk, etterhvert også i dens praktiske og tilpasningsdyktige forstand.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere