I det første blogginnlegget om norgesglass, nevnes det at glasset har fått en renessanse i de senere årene på grunn av retrotrender. Det kan òg tilføyes at DIY-bevegelsen gjør sitt for å bidra til populariseringen av objektet. I semesteroppgaven anvender jeg Moods of Norways bruk av norgesglass som case, for å belyse objektets meningsinnhold. Det vil også knyttes til temaet 'retro og nostalgi' fra pensum.
Mari Bjørge
Dette blogginnlegget er viet historien om hvordan Drammen Glassverk, som leverte norgesglass til et helt land i nesten 50 år, ble en ledende produsent av vindusglass i Norge:
Etter gjesteforelesningen til Grace Lees-Maffei har jeg tenkt litt videre på hvordan norgesglasset, som et stykke designkultur, kan forstås i et medierings-perspektiv. Lees-Maffei fortalte oss om sin kommende bok «Iconic Designs: 50 Stories about 50 Things», der hun belyser hvilken rolle mediering spiller i dannelsen av designikoner. Slik utfordrer Lees-Maffei konvensjonelle oppfatninger om at tingene får ikonstatus i kraft av designet eller produsenten. Objekter får gjerne status som kulturelle ikoner gjennom mediering og forbruk, og ikke kun som produkt av profesjonelle aktørers skapende praksis, eller i kraft av designerrollen.
-
anonym@webid.uio.no om «Norgesglass»
3. okt. 2013 11:21
kan man hermetisere Norge i glass Hei Mari, bekla ...
-
anonym@webid.uio.no om «Norgesglass»
3. okt. 2013 11:19
kan man hermetisere Norge i glass Å hermetisere no ...
![About-image](/studier/emner/hf/ifikk/KUN2201/blogg/include/om-bloggen-bilde.jpg)
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.