Øistein Holm Bergesen

Publisert 27. nov. 2013 18:31

I 1980 lanserte Norges Kooperative Landsforening (NKL) sine Blå-Hvite varer. Blå-Hvit serien skulle være et billigere alternativ med ren konsumpolitisk samvittighet. Under lanseringen 5. februar 1980 fikk nysgjerrige journalister utlevert en pose fylt med blå og hvite varer, og en nøye planlagt tale. Hva som ble sagt under pressekonferansen var blitt nøye innlært og var skrevet etter NKLs markedsavdeling sin mal. Taleren skulle presisere at den nye serien var et utspill i debatten om hvordan vi forholdt oss til et moderne forbrukssamfunn, den skulle presisere at produktene ikke var av dårligere kvalitet, han skulle forklare at produktene ble lagd i Norske og Svenske fabrikker. Men viktigst av alt skulle han forklare at NKL tok avstand fra reklame og markedsføringshysteriet de mente preget det Norske markedet. Blå-Hvit skulle vær en reklamefri vareserie.

Siste kommentarer Mer ...
About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.