Konsum i Blått og Hvit

 

 

Som første og veldig forsinkede blogginnlegg tenkte jeg å gi en kort introduksjon til mitt elevte designobjekt. 

Jeg har valgt å se nærmere på Blå-Hvit serien med produkter fra Kooperativet som var i butikkene fra 1980 til 1994. Produktene skilte seg både visuelt og ideologisk fra andre produkter på det norske markedet med en minimalistisk hvit embalasje med enkle produktnavn som "kaviar" og du kjøpte kaviar eller "tannkrem" om du kjøpte tannkrem.

Ved første blikk er den enkle blå og hvite designen intressant med mantraet "less is more" i tankene. Bruken av produktets faktiske navn fremfor prangende maskotter og markedsvennlige forenklinger slo meg som spennende og åpnet for en innfallsvinkel hvor etterkrigstidens konsumerkrittikk og spørsmål om ærlig markedsføring kunne være relevant. 

For meg virket det litt rart at en produktserie som denne ble lansert på 80-tallet hvor Norge så innføringen av nye økonomiske reformer og "jappe" kulturen. Noe som i mine øyne krasjer med den snusfornuftige utformingen til Blå-Hvit serien. 

Overflodssamfunnet, konsumkultur og reklame har ikke overaskende vært et mye omdiskutert tema siden etterkrigstidens produksjonsboom. Men skulle noen av dere sitter på En gylden nål i denne høystakken kommenter gjerne. 

 

Av Øistein Holm Bergesen
Publisert 7. nov. 2013 19:35 - Sist endret 24. juni 2015 09:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.