Vinylplaten som designobjekt

Jeg har bestemt meg for å skrive om vinylplaten som min selvvalgte ting. Særlig vil jeg se på den fallende interessen for vinylplaten på midten av 80-tallet da CD-formatet gjorde sitt inntog, kontra oppsvingen i vinylproduksjon og –salg som har skjedd siden ca. 2006, også kjent som ”the vinyl revival”. På dette foreligger en del tallmateriale jeg bruke i oppgaven. Min hypotese er at denne fornyede interessen for vinylplater har skjedd som en reaksjon på stadig mindre håndfaste digitale musikkformater og særlig da etableringen av strømmetjenester for digital musikk de siste årene.

 

 

Som case-study vil jeg bruke det britiske plateselskapet 4AD. På midten av 80-tallet gjorde de seg bemerket med en særegen lydlig og visuell stil, der den grafiske designeren Vaughan Oliver stod for plateomslagene. Utover 90-tallet hadde plateselskapet en mindre aktiv periode, men ble fornyet i 2008 og nå står merkevaren 4AD sterkere enn på lenge. De slipper nye utgivelser på vinyl sammen med digitale filer. Spørsmålet er om selskapets fornyelse kan sammenstilles med den nye interessen for vinylformatet, og kanskje det kan leses inn i en større retro-kulturell trend.

 

Emneord: Lyd, 4AD, Musikk, retro, vinyl Av Tomas Bjerke Holen
Publisert 29. sep. 2013 22:58 - Sist endret 24. juni 2015 09:26
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.