Å forstå et objekt som en mening.

Å forstå eller avdekke den iboende “meningen” i en ting, tekster, klær, tale, kroppsspråk, m.m. (alt som kan kan brukes til å konstruere en løgn som Umberto Eco skrev) kan være en gunstig tilnærming i mange ulike disipliner; bl.a. litteraturvitenskap, medievitenskap, kunstteori og ikke minst innen design. Hva betyr et designobjekt, hvordan betyr det noe, og hvorfor? Semiotikk dette som problem, metode og mål. Hvor semantikken fokuserer på ordet og setningens iboende mening, fokuserer semiotikken på hvordan alle typer tegn utrykker noe alene, og i en struktur med andre objekter. Som Roland Barthes hevder i boken The Semiotic Challange kan ikke et objekt unnslippe en mening - objekter som tilsynelatende er skapt uten mening har nettopp meningsløsheten som sin mening. Et objekt hos Barthes er i hans bok The Semiotic Challange definert slik: “[...] as what is fabricated or produced; it is of finite substance, standardized, formed, and normalized... the object is then above all defined as an element of consumption… ”.

Et objekt er satt sammen av mindre enheter og komponenter: Blant annet former, farger, materialer og teksturer, de har alle en eller flere funksjoner: De har rent praktiske funksjoner; for eksempel er de avgjørende for konstruksjonen - en bokhylle må ha flater for å holde bøkene oppe; flatende igjen kan males; fargene igjen kan vekke assosiasjoner og slik kan objektet inngå i en større diskurs, for eksempel kategoriseres objektet og plasseres i den, og den stilen.

Slik er alt med på å danne en intern syntaks - et nett av “kommunikasjon”. Dette nettet ligger til grunnlag for en strukturell analyse av et objekt der målet er å nøste opp dette nettet, og se hvordan funksjonene fungerer på forskjellige plan: et horisontalt; hvordan de opptrer i forhold til  hverandre, og et vertikalt; hvordan de fungerer på  ulike nivåene: et “praktisk” nivå  og et meningsformidlene.

Det er i denne konteksten jeg først og fremst interesserer meg for Memphis, som med noen av sine produkter/objekter har forsøkt å rokke ved modernismens urokkelige paradigme ved å fjerne produktets bruks-”script”, og heller bare fokusert på den ideologiske meningen, eller manglene på funksjonalitet. Objektet jeg tenker å se nærmere på i semesteroppgaven er Carlton - som oftest brukt som bokhylle. Carlton er  et objekt mettet med referanser som i en designhistorisk kontekst gjør det til et naturlig produkt å bruke som utgangspunkt i en strukturell/semiotisk analyse.

 

Av Anonym
Publisert 30. nov. 2014 14:11 - Sist endret 24. juni 2015 09:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.