Carlton som myte - en prosjektskisse

Jeg har nå bestemt meg for å jobbe videre med dette i SemesteroppgavenDen vil ta utgangspunkt i Barthes teorier og hans metode for å avdekke hvordan Carlton som objekt formidler Ettore Sottsass` og Memphis Gruppens uttalte ideer. For å klare dette er jeg nødt til å lese meg opp på semiotikk.

Og dette er litteraturen jeg har valgt:

• Barthes, Roland 1994, The Semiotic Challange. Oversatt av Richard Howard. Los Angeles: University of California Press
  • Barthes, Roland 2002, Mytologier, oversatt av Einar Eggen. Oslo: De norske Bokklubbene.
  • Boradkar, Prasad 2010, Designing Things - A Critical Introduction to the Culture og Objects, New York: Berg.
  • Danesi, Marcel 2011, The quest for meaning - A guide to semiotic theory and practice
  • Spitz, René 2008, Design Dictonary - Perspectives on Design Terminologypp, Berlin: De Gruyter.

Jeg må skaffe meg en omfattene og god over oversikt over semiotikkens historie, før jeg ser på hvordan den har blit annvendt i design sammenheng. Sånn sett er jeg relativt sikker på at Roland Barthes står for denne oppgavens hovedteori; med sin analysemodell, eller myte-modell.

En forestilt struktur av oppgaven vil være noe lik dette:

• En innledning, med problemstilling.
  • Diskusjon om teori, semiotikk og rammeverket for oppgaven.
  • Introduksjon av Carlton
  • Analysen; plassere Carltony inn Barthes modell.
  • Avdekking av myten i Carlton
  • Avslutning og konklusjon
Emneord: Carlton som myte - en prosjektskisse Av Anonym
Publisert 30. nov. 2014 14:34 - Sist endret 24. juni 2015 09:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.