Disse nye forbrukerkameraene rettet seg ikke mot menn, som den profesjonelle bransjen utelukkende gjorde, men mot kvinner. Det var spesielt viktig for produsentene av forbrukerkameraene, med markedsføring, å injisere produktet inn i kontekstuelle strukturer i samfunnet. Super 8 kameraet skulle bli en del av familien slik fotoapparatet var.
Det som er kjønnsmessig interessant for min analyse, i sammenheng med lanseringen av forbrukerkameraet, er hvordan det reklameres for produkter innen dette markedet. I annonsene for modellene Kodak M2 og Vivitar Super 8, ser man at kvinnen som et seksuelt objekt og kvinnen som morsfigur blir brukt flittig.
Noe uvanlig, men passende til disse historiske bevegelsene og markedsstrategiene, bruker jeg Bourdieu og hans teorier om distinksjon og mannlig dominans til å utdype hvordan sosiale strukturer bidrar til både utformingen av kamera og markedsføring av produktet. Dette vil jeg ikke gå videre inn på i dette blogginnlegget, men bildene kan på mange måter snakke for seg selv:
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere