Fra nyutdannet designer til etablert designbyrå

Nederst på Grünerløkka, rett over Akerselva for det pulserende og moderne området rundt Mathallen og Vulkan, et steinkast fra Kunsthøgskolen og Arkitekthøgskolen, ligger ærverdige Nedre Foss Gård. Grünerløkkas eldste bygning, som har stått her siden 1802. I sommer, etter to år med oppussing, der designbyrået Anderssen & Voll har hatt ansvar for utforminga av interiøret, ned til minste detalj,  åpnet restaurant Nedre Foss Gård dørene.

Det er i denne vakre bygninga, bak ei diskret dør rett innenfor porten at også Anderssen & Voll holder hus. Her vi, en regntung dag medio september, blei ønsket velkommen av Torbjørn Anderssen, møbeldesigner og partner i designbyrået som han i 2009 etablerte sammen med Espen Voll, til en interessant time med fokus på ulike designprosesser.

Med mer enn 15 års fartstid som møbeldesigner og flere år som professor II ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, har Anderssen selv vært gjennom prosessen fra nyutdannet designer, til i dag å drive et etablert designbyrå. Jeg festet meg særlig ved de refleksjonen han hadde rund mekanismene som driver unge og nyutdannede designere i deres arbeid i forhold til hvordan A&V som godt etablert byrå jobber. Refleksjoner basert på egne erfaringer.

Det kan være vanskelig å etablere seg som designer, og unge designere må ofte lage ”rare” ting for å bli lagt merke til, og for å komme i posisjon i markedet,  og i følge Torbjørn Anderssen gjelder prinsippet at jo mindre en ting er, jo rarere kan den være.

Ofte innebærer det også en økonomisk risiko å jobbe med design, fordi det i stor grad er det ”no cure, no pay” prinsippet, som gjelder for både unge og etablerte designere.

Han fortalte også om hvordan han og de andre unge og nyetablerte designere i designgruppen Norway Says, tidlig på 2000-tallet, aktivt etablerte designprosjektene selv. Hvordan de jobbet konseptuelt, og at det var viktig at objektene de designet var et resultat av deres egne ideer og ikke var definert av brukerne. De ville eie prosjektene fullt og helt, for så å presentere det i markedet, med den risikoen det innebar.

I dag er det stort sett kunden som selv tar kontakt for å få designet et spesifikt produkt. For A&V som i hovedsak arbeider med interiørprodukter, kan dette være alt fra å designe store møbler til små lysestaker og salt og pepper bøsser som skal passe inn i kundens produktdesignlinje.  Anderssen snakket om hvordan kunden da beskriver sine behov, ønsker og krav. Hvilke markeds-og prissegment produktet skal konkurrere i etc., og hvordan prosjektene på den måten er initiert av kunden.

I dag, som godt etablerte designere har de fokus på kultur-og markedstrender, og aktiv bruker sin erfaring og kompetanse for å skape innovativ og framtidsrettet design for kundene.

Selv om A&V i dag er godt etablerte, lanserer de i disse dag sitt eget lille ”rare” prosjekt, lysestaken Ildhanen, som de også produserer. Kanskje ideen om å eie prosjektet fullt og helt fortsatt er ei drivkraft også for godt etablerte designere?

Emneord: nyutdannet, A&W, rare, innovativ, designprosjekt, designbyrå, ideer Av Ellen Stangnes
Publisert 25. sep. 2015 11:34 - Sist endret 25. sep. 2015 11:34
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.