Historiefortellerne

Mellom den 24. - 27. september 2015 stiller 33 norske designere ut sine arbeider på utstillingen 100% Norway under London Design Festival. Blant de 33 er Fimbul, et designstudio som arbeider med produktdesign, møbler og interiør. Kort tid før utstillingen åpnet ble vi tatt imot i deres studio i Vibesgate 17. Her fikk vi et lite innblikk i hva som ligger bak designerduoens produkter.

Det er en regntung onsdags formiddag når vi går gjennom et lavt portrom med værslitt tregulv og kommer ut i en uforventet bakhage. «Her var det koselig» sier min følgesvenn, og vi titter inn igjennom vinduer som gir innsyn til lyse studio rom med sparsommelig møblering.

Innerst i bakgården ligger det et lavt tilbygg i glass. Med skrått tak og god takhøyde blir vi tatt imot i Fimbuls lokaler av Kristian Aarseth og Jo Korneliussen (herreter kalt AK). Det var disse som startet Fimbul og er firmaets primus motor, sammen med Einar Juel som er studioets siste tilskudd. Det er ingen tvil om at vi blir møtt av to mennesker som virkelig tror på, og brenner for det de driver med.

Uncover solutions.

Denne setningen sammen med et bilde av en dresskedd mann med ansiktet dekt av et kjøkkenhåndkle - håndkleet er dekorert med illustrasjoner av ikoniske designstoler i sort hvitt- som står i en skog er det førtse som møter deg når du besøker Fimbuls nettside. Det er også akkurat dette som møter deg når du besøker Fimbul i deres studio. Det som formidles via nettsiden blir aktualisert i det rommet vi befinner oss i – både i det AK forteller, og i alle spor av den kreative prosessen som vi får øye på mens praten går.

AK er grundig i framstillingen av prosessen rundt arbeidet sitt. Her står problemløsning i høysetet og det meste av prosessen beskrives som dialog. Når AK forteller er det tydelig at design for dem innebærer hele prosessen og historiefortelling. Selve produksjonsdelen trekkes fram og vektlegges som en viktig komponent i arbeidet og ikke minst det ferdige produktet.

100 Serie

AK forteller at Fimbul har utviklet utstillingskonseptet «100 serie». En utstilling der 5 ulike designbyråer ble invitert til å framstille et produkt i opplag på 100 salgbare eksemplarer. Disse ble stilt ut på Is It So Collective i Oslo den 8. - 15. mai 2015. Det oppleves som om prosjektet leker med forholdet mellom brukskunst og design, og setter det masseproduserte objektet i fokus. Innsyn i og formidling av prosessen var en viktig komponent og dette ble synliggjort gjennom blant annet bilder fra ulike deler av produksjonsprosessen.

Fimbuls bidrag var skobørsten «Canary Wharf». Et estetisk tiltrekkende objekt, som både i «100 serie» og i Fimbuls studio var utstilt på en slik måte at den oppnådde skulpturlignende kvaliteter. Gripetaket er utført i oljet valnøtt eller ask og har en lett avrundet rygg med et utradisjonelt hull for bedre grep. Selve børsten er utført i sort hestehår og den totale utformingen er mer høyreist og smalere enn det man vanligvis forventer av børster til slik bruk. Man får lyst til å omtale den som en skobørste satt på høykant.

Igjen er det prosessen som er i fokus. I følge Aarseth og Korneliussen ville de gjennom utstillingen kommunisere verdien i det masseproduserte da god design ikke bare ligger i idéen på tegnebordet, eller i prototypen. God design involverer hele prosessen. Det ferdige produktet er et resultat av alle faktorer involvert i prosessen. Nok et uttrykk for det siste er at Fimbul stort sett benytter seg av det samme teamet produsenter og håndverkere når de skal gjennomføre et prosjekt.

Fokuset på det masseproduserte objektet vekker interesse og tankene vandrer på nytt mot leken med forholdet mellom brukskunst, kunst og design. Særlig blir spenningen sterk i det Fimbul også opererer i utstillingsrommet og at mange av produktene er gitt et selvstendig og karakteristisk estetisk uttrykk uten at det har gått på bekostning av funksjon.

I følge Fimbuls egen profil er de opptatt av å fortelle historier. Den historien det masseproduserte objektet forteller oppleves for meg som konkret forankret i den «reisen» objektet har hatt fra tegnebord til den blir med deg hjem.

Dette er fortellingen om en prosess fra problem til løsning.

Av Malin Kristine Eriksen
Publisert 25. sep. 2015 13:00 - Sist endret 25. sep. 2015 13:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.