"Jentecaster"

I 2006 lanserte Fender en Hello Kitty-variant av Stratocasteren. Gitaren kom i rosa eller sort, den hadde færre mikrofoner og knotter, og plekterbrettet var forma som det kjente ansiktet til Sanrios figur Kitty White. Hvem skulle kjøpe denne? Jenter, så klart. Hvem endte opp med å kjøpe den? Jenter uansett alder ... og kjønn.

Side 162 i 2006-utgaven av Fenders katalog. Merk at den minste jenta i bandet ikke spiller på en Hello Kitty-Strat, men en (mer avansert) mini-Strat.

En bildeanalyse av reklamen til høyre avslører raskt hvilken kundegruppe Fender tenkte at gitaren ville appellere til. Denne kjønna markedsføringen var kanskje ikke noe nytt, for reklamer fra Fender inneholder gjerne klisjeprega machosymboler for å markedsføre gitarer mot gutter og menn, som for eksempel fallskjermhopping, jagerfly og ... ja. Jenter har hatt en svært liten rolle i reklamene, og når de er med, ligger de gjerne og lytter til pappaen sin eller sitter blyge i bakgrunnen. Hello Kitty-reklamen skilte seg ut ved at jentene faktisk spiller, og vi må helt tilbake til 1956 for å se sist en dame ble portrettert som en aktiv artist i en Fender-reklame. Da lot den populære Mary Kaye seg avbilde med guttene sine og en helt vanlig Stratocaster -- som ikke engang var rosa. (Rosa Stratocastere ble ikke tilbudt før i 1960, da Fender tok i bruk DuPonts "Shell Pink", som var blitt introdusert som billakk med 1956-årgangen av DeSoto.)

Mary Kaye Trio i 1956. Fra side 92 i Tom Wheelers "The Stratocaster Chronicles".

En enkel gitar for enkle mennesker?

Som nevnt hadde jentene som ikke ville ha en rosa Hello Kitty-Strat, muligheten til å velge en i sort. Dette begrensa valget gir jo en viss assosiasjon til hore/madonna-dikotomien, og bør kanskje ikke forstås som faktisk valgfrihet. "Guttecastere" kan jo fås i et utall farger -- ikke bare i rosa og sort. (Naturligvis kan jenter i realiteten velge en Guttecaster, men ikke om man følger Fenders script.) Tolker man scriptet ytterligere, for eksempel de to manglende tone-knottene, så viser det seg at Fender må tenke at jenter har redusert mental kapasitet. Gitarens enkelhet kunne kanskje forklares med at den er for barn, men Fender lager allerede en mini-Stratocaster for de minste, og den har alle tre mikrofonene og knottene intakt. Den énknotta Hello Kitty-gitaren kan derfor ses i sammenheng med forenklingen av produkter retta mot kvinner, en tendens Merete Lie demonstrerer i en artikkel om Tingenes kjønn. Mikrobølgeovnen, først en brunevare markedsført mot menn, "skiftet" etterhvert kjønn og farge og fikk lettfattelige piktogrammer. "Mikrobølgeovnen forventes å ha en bruker uten teknisk kompetanse", skriver Lie (2010:157). Det samme gjelder for Hello Kitty-Straten.

Kapring av scriptet

En såpass corny gitar som en med rosa lakk og Hello Kitty-plekterbrett kan naturligvis ikke få være i fred. Som kjent har voksne menn en tradisjon for å kapre jenteleker (jamfør Brony-kultur), og det skulle ikke gå lenge før voksne menn gikk på scenen med Hello Kitty-Strater. Linkin Parks gitarist Mike Shinoda er et eksempel på dette. Kapringen kan forstås positivt som en velfortjent hån av Fenders unødvendige kjønning av musikkinstrumenter, men også negativt som en invasjon av det som tross alt var en feminin frihavn i en mannsdominert pøl. Til tross for at Fender ga jenter begrensa valgfrihet og antok at de var dumme, var Hello Kitty-gitaren med på å oppmuntre jenter til å plukke opp gitaren og spille i band for kanskje første gang siden Mary Kaye. Det er ikke mye, men det er da noe.

Mann kaprer Hello Kitty-gitar. Skjermskudd fra YouTube.

Kilder

Lie, M. (2010) "Tingenes kjønn. En utstilling av gjenstander og teknologi." I: Rogan, B. & Amundsen, A.B. red. Samling og museum. Kapitler avmuseenes historie, praksis og ideologi. Oslo, Novus forlag, s. 151-166.

Wheeler, T. (2004) The Stratocaster Chronicles: Celebrating 50 Years of the Fender Strat. Milwaukee: Hal Leonard Corporation.

Av Mats Rune Gullikstad
Publisert 22. okt. 2015 16:31 - Sist endret 10. des. 2015 23:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.