Playstation del 3: Reklame

I vår digitale tidsalder er det mange måter å bli eksponert for et produkt på. To hovedlinjer er måtene et selskap selv reklamerer på, og måten forbrukerne gjennom sosiale medier viser frem tingen.

Innledningsvis vil jeg trekke frem en personlig erfaring tilknyttet nettopp dette: IKEAs Djungelskog, en gedigen brunbjørn, blir gjennom deres nettsider avbildet med småbarn - og dette kan sies å være IKEAs antatte målgruppe for kosebamsen. Gjennom sosiale medier, spesielt Tik Tok, gikk derimot produktet viralt blant en helt annen del av befolkningen: unge voksne. Det var denne «reklamen» jeg selv ble eksponert for, og en del av min motivasjon til å skaffe meg denne bamsen selv. Hvem som til syvende og sist kjøper og bruker en ting avhenger av hvem som blir representert sammen med tingen, i tillegg til hvordan de blir representert. I denne delen vil jeg presentere ulike reklamer Playstation selv har hatt gjennom tidene, og hvem som blir representert i disse.

Hovedsakelig fant jeg Playstation-reklamene jeg viser her fra nettsiden adsoftheworld.com, som kartlegger ulike reklamekampanjer og hvem som står bak dem. Her viste de ganske varierte reklamer, men spesielt to av dem pekte seg ut for å appellere til en slags maskulin feberdrøm: En 2013-reklame for den håndholdte PS Vita-konsollen viser en kvinnekropp med bryster på begge sider med slagordet «Touch both sides for added enjoyment». For Playstation 3 fant jeg en reklame som viser en kvinnelig spillkarakter liggende oppå en mannlig en med teksten «Hitch a girl while hitting on another». Andre reklamer på nettsiden viser barn (hovedsakelig gutter) og menn som bruker konsollene, men de færreste viser kvinner som aktive spillere. Det er først i de seneste årene at jeg finner reklamer som viser både jenter og kvinner som spillere. 

Da Playstation 4 ble lansert var dette med emneknaggen #4ThePlayers, og jeg vil si at det også er her de introduserte en mer anonym, generell spiller som sin målgruppe. Gjennom reklamekampanjen i 2013/2014 ved lansering ble det laget en reklamefilm som viser karakterer fra spillene som skulle bli lansert sammen med konsollen samhandler med den virkelige verden. En anonym karakter i førsteperson vitner til de ulike hendelsene før de blir fraktet bort av et helikopter. Dette konseptet blir gjenskapt i 2019, lenge etter at PS4 hadde fått fotfeste og flere spillkarakterer hadde blitt introdusert. I denne reklamen legger de enda mer vekt på disse karakterene, som inviterer kvinnelige og mannlige forbipasserende til å bli med på ferden. 

Felles for alle reklamene jeg fant er at de vektlegger at Playstation er en spillmaskin - dette til tross for at den kan gjøre mer enn å spille. Til både PS4 og PS5 kan man kjøpe fjernkontrollere, dette fordi man også kan bruke konsollene til å se på strømmetjenester. Inntil august 2021 kunne man også leie tv-serier og filmer gjennom Playstation Store, et tilbud som forsvant nettopp fordi folk brukte strømmetjenestene mer. Likevel vil jeg vektlegge at dette ikke er en funksjon som er like reklamert for som spill-funksjonene til konsollen. Det er en sekundær funksjon som er der i tillegg til den primære spillingen.

Emneord: spill, reklame, designkultur, Mediering
Publisert 29. okt. 2021 18:03 - Sist endret 29. okt. 2021 18:03
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.