Air Jordan

Sko er preget av politikk, økonomi og kultur, og hvilke sko man bruker har en lang historie innen å identifisere klasser og gi mennesker tilhørighet. Noen mener status og velstand lett kan avsløres ved å ta en titt på hvilke sko folk bruker. Hvite sneakers er for eksempel assosiert med rikdom – for å ikke skitne til fargen må man være varsom med når og hvor man bruker skoene, og for å opprettholde det freshe utseende må man oftere kjøpe nye par.

Nike er et velkjent merke innen å skape bånd mellom sko og identitet. Basketball legenden Michael Jordan har bidratt betraktelig med å anskaffe Nike et skomerke som retter seg mot de med mål og drømmer i livet. I 1984 signerte han kontrakt med Nike og skoene utviklet seg til å bli et «må ha»-produkt. 

Jordan spilte en av sine mest bemerkelsesverdige kamper mot Utah Jazz. Under kampen hadde han influensasymptomer, som i ettertid har blitt spekulert i om var en matforgiftning planlagt av Jazz-fans. Selv om Jordan var syk, nektet han å gå av banen. Skoene har blitt sett som et symbol på hans drivkraft og hans ambisjoner, som var avgjørende faktorer for hvordan og hvorfor han klarte å fullføre kampen. 

36 år etter lanseringen av det første paret er Air Jordan fremdeles en populær merkevare, som assosieres med prestasjon og kampen for å oppnå de drømmene man har i livet. De har til og med blitt sett i sammenligning med The American Dream. Da det har kommet nye sko på markedet har det derimot ikke vært nok til at alle og enhver får oppfylt drømmen, for de slippes i et begrenset antall. De som er så heldige å få kjøpt seg et par kan selge de videre for dobbelt pris.

Emneord: Michael Jordan, Air Jordan, Sko, Identitet Av Silje
Publisert 25. sep. 2021 08:24 - Sist endret 25. sep. 2021 08:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.