Bunad som symbol

På 17.mai 2017 stod Aase Helene Fidje Ødegaard og hennes venner klare for å gjennomføre en verdenspremiere, et stunt som aldri skulle skje igjen. Etter 2 års arbeid stilte de opp i borgertoget med plastbunader. Ødegaard har et brennende ønske om å vekke folks bevissthet rundt klimaspørsmålene, og de masjerte dermed under parolene «Aases venner i plast – gleden ved resirkulering» og «Plasten opp av havet!».

Bunaden har gjennom historien vært et symbol for flere samfunnsdebatter. I 1905 markerte de som gikk i bunad motstand mot unionen med Sverige, og et angrep på samfunnseliten. I forbindelse med EF-avstemningen i 1972, ble bunaden et symbol på motstand til Det europeiske Fellesskapet. I 1994 ble den igjen et utrykk for "nei", i forbindelse meg EU-avstemningen. Samtidig som statsminister Brundtland, samme året, brukte bunaden under OL i Lillehammer med formål om å vise at man kan være rotnorsk og EU-tilhenger. Nå har bunaden fått nye symbolske verdier, som kampen mot klimakrisen men også økonomisk tilhørighet. 

Med kostnadene det krever for å få en ferdigsydd og pyntet bunad kan den ikke lengre representeres som et allemannseie. Det har blitt et statusplagg som ekskluderer og viser klassetilhørighet. Ideen om å lage plastbunader kom da Ødegaard ønsket å gi venninnen sin noe hun ikke hadde i 50-årsgave. Bunadene er sydd sammen av søppel som finnes i de aller fleste husholdninger: twistpapir, kontaklinsebeholdere, leverposteibokser, CD-plater, tappekran fra vinkartonger, plastbånd fra vedposer, julepynt og gaffateip er viktige elementer. Resirkulering har tidligere vært et levesett, men i nyere tid kan det også anses som et moteord. Formålet til Ødegaard var å gjøre søppel om til noe nydelig, og å oppfylle en bunadsdrøm. 

Publisert 19. nov. 2021 19:40 - Sist endret 19. nov. 2021 19:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.