Et gesamtkunstwerk er der hvor flere kunstformer er kombinert, hvor målet er én kunst, ett verk som overgår kunstens smale grener. Katedraler, palasser og slott er typiske kunstverk som er preget av denne kunstformen. Ideen ble først introdusert av Richard Wagner i 1849, og for han handlet gesamtkunstwerk om foreningen av kunster i musikkdramaet. William Morris utviklet konseptet videre. Han fikk gesamtkunstwerk frem i boliger, og innredet med malerier, kunst, håndverk og en ny arkitektur.
![](https://ms01.nasjonalmuseet.no/iip/?iiif=/tif/93770.tif/full/1064,766/0/default.jpg)
Sverre Fehn tegnet Villa Holme som et hovedkvadrat plassert diagonalt på tomten, med soverom og arbeidshjørne i andre etasje, og stue i første. Etasjene er linket sammen med en vindeltrapp. På hovedkvadratens ene hjørne er det bygget på et nytt kvadrat, som har bad i andre etasje og kjøkken i første. På et annet hjørne finner man inngangspartiet. Fehns diagonale plassering gir rommene i boligen naturlige avgrensninger, og bruken av strukturelle elementer gjør alle delene i huset enestående. Paret som har bodd der de siste fem årene beskriver huset som en borg.
Siden konseptet i gesamtkunstwerk inkluderer arkitektur, kunst og design som er kombinert for å skape krefter som kan oppnå størst mulig effekt, kan det diskuteres om Villa Holme er et gesamtkunstwerk. Arkitekturen, inventaret og møblene er tegnet og valgt av Sverre Fehn. Utkastet til boligen ble sagt å være så tydelig og direkte at den frigjorde seg fra tilfeldighetens øyeblikk og datidens kultur. Fra da boligen stod klar på slutten av 1990-tallet til per dags dato er de fleste detaljene orginale Fehn-verk.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere