Den ikoniske Panthella lampen var først lansert i 1971 av Verner Panton. Verner Panton er i dag sett på som en av de store mesterne innen dansk design. Han har på mange måter klart å utvikle elegante design som også klarer å løse funksjonelle problemer.
Lampen er senere blitt lagt i flere farger og versjoner som alle reflektere det originale designet. Likevel er den klassiske hvite lampen ennå ekstremt populær blant danskene.
Thea S.V. Johansen
På grunn av sosiale medier er det kommet et nytt fenomen, hvor nye trender har mye kortere levetid enn tidligere. For flere motehus, butikker og ikke minst fast fashion er dette positivt, fordi det er en ny effektiv måte å reklamere på. Men det er en bakside til dette, en kan ikke unngå skaden dette har på miljøet.
Hårklypen som originalt stammer fra 2000-tallet har som mange trender fra det tiåret blitt populært igjen. hårklypen eller “hairclaw” som det heter på engelsk har blitt det siste it-tilbehøret, og er å finne overalt. Nesten hvert år er det et nytt hår tilbehør som er det siste nye. I 2020 var det hårbånd og klemmer, og i 2019 var det scrunchies. I 2021, kanskje mye mer populær enn tidligere hår tilbehør, er det hårklypen. Men hvorfor har akkurat denne klemmen blitt så ekstremt populær?
Antageligvis den mest kjente dukken i verden, det kulturelle ikonet Barbie. Barbie er en motedukke som blir laget under leke selskapet Mattel, inc. Barbie ble først produsert i 1959, og er i dag å finne over hele verden. Dukken har solgt over 1 milliarder eksemplarer som har skapt et imperium.
![About-image](/studier/emner/hf/ifikk/KUN2201/blogg/include/om-bloggen-bilde.jpg)
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.